دولتمردان سرنخ حوادث را گم کرده اند

 

شماره ( 236 ) چهارشنبه ( 31) سرطان ( 1394) / ( 22 ) جولای ( 2015 )
11752568_10152921639356231_5032246569781531328_n
logo
نوشته : محمد داود سیاووش
در حالیکه ملا عمر در پیامی مذاکره با دشمن را به خاطر رسیدن به هدف از نظر شرعی جایز شمرد، رییس جمهور غنی از ملا عمر به خاطر این پیام تشکر نموده از تدویر دور دوم مذاکرات با طالبان در آینده نزدیک سخن گفت.
تبادل این پیام و تشکر از آن در حالی صورت میگیرد که جنگ های فاریاب و سایر ولایات شدت یافته و باعث انکشافات، موضعگیری ها، انقطاب ها و اتحادهای جدید در دولت افغانستان گردیده است. جنبش و جمعیت در شمال در مقابله با حملات طالبان و سایر گروهها متحد گردیده جنرال دوستم به شمال رفته اظهار آمادگی نمود که در صورت ضرورت پرتله پوشیده به کمک مردم فاریاب خواهد شتافت. عطا محمد نور لباس نظامی پوشیده رهبری عملیات در ولایت بلخ و کمک به ولایات همجوار را به عهده گرفته و حاجی محمد محقق شیوۀ عملکرد دولت را در جنگ با طالبان در مناطق مرکزی افغانستان مورد انتقاد قرار داده هشدار میدهد که در صورت عدم حمایت دولت از مناطق مرکزی به مردم سلاح تدارک خواهد کرد و وزارت دفاع میگوید به کسی اجازه مسلح ساختن خارج از تشکیلات دولت را نمیدهد.
در همین حال انتقادات شدید دکتر عبدا لله به آدرس حامد کرزی و عدم حضور دکتر عبدا لله و رهبران جهادی در نماز عید در ارگ با توجه به مذاکرات چند روز قبل رییس جمهور غنی و کرزی و برجسته نشان دادن عکس آقای کرزی در مقایسه به رییس جمهور غنی پس از ادای نماز عید در ارگ تحلیل ها، تبصره ها و سوالات متفاوتی را در اذهان مردم به وجود آورده است.
پیوستن گروهی از طالبان به داعش
با پیوستن گروههایی از طالبان به داعش و تمرکز جنگ ها در ولایات هلمند، فاریاب و ننگرهار و یکجا شدن طالبان پاکستانی و ناراضیان مذاکره با دولت افغانستان به داعش وضعیت نظامی سیاسی کشور وارد یک مرحله حساس گردیده است.
در برخی رسانه ها داعش در افغانستان یک گروه کوچک خوانده میشود اما گسترش تهدید اساساً به وسیله جنگجویان طالبان سابق و شماری از پاکستانی ها خوانده میشود که بعد از پیروزی ها در عراق و سوریه خموشانه به دسته های مختلف تغییر نام داده اند.
در همین حال گفته میشود که با توجه به بحرانی شدن اوضاع امنیتی احتمال آن وجود دارد که کاخ سفید در تصمیمش مبنی بر گذاشتن چند صد سرباز در سفارت امریکا در کابل تجدید نظر کرده تعداد بیشتری از نیروهای امریکا را در افغانستان بگذارد و خارج نکند.
رسانه ها از مذاکرات رییس جمهور غنی و جنرال دیمسی رییس ستاد مشترک امریکا خبر میدهند که گویا رییس جمهور غنی در این ملاقات از مقامات امریکایی خواسته تا به دلیل تهدید های گروه داعش روابط خود را با افغانستان مورد بازبینی قرار دهد و گفته میشود بر مبنای این تفاهمات امریکا با متحدانش میتوانند در مبارزه با تروریزم از پایگاه های افغانستان بر ضد گسترش داعش در جنوب آسیا استفاده کنند.
رسانه ها از قول جنرال دیمسی گزارش دادند که غنی می پذیرد که امریکا در مبارزه با داعش به استراتیژی فرا ملیتی نیاز دارد و وی مفکوره غنی را برجسته تلقی میکند که باید از افغانستان به حیث یک قطب حراست شود که در این حال افغانستان میتواند با همکارانش در عرصه جلوگیری از رشد گروه داعش در جنوب آسیا و خاور میانه کار کند.
آنچه مردم افغانستان را نگران ساخته اینست که چرا حکومت وحدت ملی نیروهای خود را در اتحاد به تمایل جهانی منسجم نمیسازد و این حالت از خود گریزی و به طالب آویزی چه نفعی به افغانستان خواهد داشت؟ در حالیکه به نظر میرسد برنامه داعش در عبور از دریای آمو به تاجکستان و ازبکستان با توجه به آمادگی های کشورهای آسیای میانه و روسیه در حال حاضر دشوار گردیده و تنها راه نفوذ در آسیای میانه از موضع نزدیکی ترکمنستان با طالبان در خاک آن کشور ممکن خواهد بود با این حال تندروانی که میخواهند به ازبکستان و تاجکستان داخل شوند سالها در مناطق شمال افغانستان خواهند ماند و به ویژه از طریق بدخشان تلاش خواهند کرد درد سر های بزرگی برای دولت افغانستان ایجاد نمایند که عدم علاقه دولت در مبارزه با این نیروها شگفت انگیز میباشد.
در اوضاع کنونی افغانستان هرگاه حکومت وحدت ملی ابتکار عمل را بدست نگیرد و نیروهای ضد داعش و طالب را در خط حمایت دولتی و نیروهای بین المللی قرار ندهد با خیزش های خود انگیخته مردمی و دفاع خودی در جنگ با داعش و دهشت افگنان و طالبان وضعیت افغانستان به طرف عراقی شدن خواهد رفت که در آن حال با توجه به رقابت های کشورهای همسایه کنترل آن از مرکز دشوار خواهد بود و احتمالاًبا گم شدن سرنخ اوضاع از دست دولت و گره دست را به دندان ساختن تجارب تلخ سالهای گذشته تکرار خواهد شد.
در حالیکه هدف ملا عمر در مذاکره از موضع قدرت با دشمن و مشروع خواندن آن کاملاً هویداست، هدف تشکر کننده با از هم پاشی نیروهای دولت در رفتن به مذاکره کاملاً مبهم میباشد.Ÿ

نظرات