اظهارات اطهر عباس جهان را تکان داد

نوشته: محمد داود سیاووش
اظهارات اخیر اطهر عباس سخنگوی نظامیان پاکستان در رابطه به امکان سازماندهی مذاکره ملا عمر، حکمتیار، سراج الدین حقانی و ملا نذیر از طریق پاکستان با ایالات متحده (به خبرنگار CNN)، با آنکه بلا فاصله از طرف نظامیان پاکستان رد شد، اما حقایقی را که موصوف به عنوان یک مسوول ابراز داشت جهان را تکان داد.
کشوری که طی چندین سال از حکومت بوش به بهانه مبارزه با تروریزم هر سال یک میلیارد دالر دریافت نموده و خود را یکی از متحدین استراتیژیک ایالات متحده میداند، مطابق اظهارات آقای عباس با ملا عمر، حکمتیار، سراج الدین حقانی و ملا نذیر که از لیدران جنگ افغانستان بشمار می روند ارتباط دارد و حتی میتواند زمینه دور یک میز نشستن آنان را با ایالات متحده مساعد سازد. در این حال سوالی پیدا میشود که اگر سر نخ تا این حد به دست پاکستان باشد کوه به کوه و دره به دره گشتن به دنبال طالبان عادی و بیخبر و اغوا شده چه معنا خواهد داشت؟ و باز سوالی مطرح میشود که چرا دولت پاکستان به هر حال اجازه داد چنین اسرار مهمی به زبان رسانه ها در شرایط کنونی بیافتد؟

ناظرین سیاسی میگویند از اینکه با مسدود شدن راه اکمالاتی ناتو از طریق پاکستان، ایالات متحده رو به آسیای میانه نمود نزد پاکستان این تشویش پیدا شد که مبادا معادن سر شار، خاک های حاصلخیز و مردم آشنا با موازین شهری آسیای میانه چشم غرب را خیره کنند و در پی یافتن متحدین جدید از میان آنکشور ها شود که در این حال پاکستان از شمال و جنوب تحت ضربه قرار میگیرد، لذا این چراغ سبز را به ایالات متحده روشن نمود که اگر مسأله کشمیر را با هند به نفع پاکستان حل نماید، کلید حل جنگ افغانستان را به دست ایالات متحده خواهد داد.

این دومین بار است که پاکستان متحدین خود را در افغانستان قربانی اهداف دراز مدتش میسازد اما هنوز معلوم نیست که چقدر پاکستان خواهد توانست خواسته هولبروک را در رابطه به اینکه جنگجویان افغان باید از خط القاعده خود را جدا کنند بر آورده سازد؟

نظرات