دولتمردان از جوار دیوار های تاریخی کابل چشم پت می گذرند

دیوار های تاریخی کابل در کوه شیر دروازه یاد آور عظمت تاریخی و هویت کهن افغانستان میباشد. این دیوار ها که با نام ها زنبیل شاه، رتبیل شاه و زنبورک شاه پیوند خورده، بیانگر فصلی از تاریخ افغانستان میباشند که از مظاهر سقوط کوشانیان بزرگ تا ظهور کابل شاهان و دوره های کیداریان و یفتلیان و ارتباط نزدیک شان با رتبیلان، زنبیلان و کابل شاهان داستان ها دارند.
در سایر کشور ها از جمله در کشور های همجوار حتی هنگام نزدیک شدن به چنین بناهای تاریخی به بینندگان هشدار داده میشود که در آثار تاریخی دست نزنند و یا در بعضی موارد تماشاگران آثار تاریخی مجبور اند بوت های شان را با تکه بپوشانند و بعد وارد محل تاریخی شوند. متأسفانه در افغانستان در حالیکه از چنین موارد اصلاً انتظار برده نمیشود وزراء، وکلا و دولتمردان هنگامیکه از جوار دیوار های تاریخی کابل عبور نموده به طرف پارلمان بخاطر گرفتن رأی اعتماد یا موارد دیگر میروند چشمان شان را پت میگیرند تا موارد تعرض و تخطی های بزرگی را که در حریم این دیوار ها صورت گرفته نبینند. هر بیننده در حالت عادی از جوار باغ وحش، سرک دارالامان و پل آرتل به وضاحت مشاهده میکند که در فاصله چند متری دیوار های تاریخی کابل اشخاص خانه های گلین و فقیرانه ساخته اند و از اینکه در آن بلندی های کوه گل پیدا نمیشود دور از امکان نیست که از کلوخ های این دیوار ها نیز در اعمار منازل شان استفاده کرده باشند.
در این مورد که هر هموطن بی سرپناه باید صاحب سرپناه شود تردیدی وجود ندارد ولی سوال اینجاست که آیا این سرپناه حتماً باید در نزدیک یک دیوار تاریخی که هر خشت آن باید در موزیم گذاشته شود اعمار گردد؟ سوال جالبتر از آن اینست در حالیکه یک فرد عادی که هیچ مسوولیت رسمی ندارد از روی احساس ملی به این مسأله متوجه میشود که دیوار های تاریخی کابل در خطر است، چگونه آن مسوول فرهنگی، امنیتی و دولتمرد کشور که در حفظ آثار و آبدات تاریخی مسوولیت رسمی دارد در حالیکه با موتر شیشه سیاه از جوار این دیوار ها میگذرد متوجه آن نمیشود. جای تأسف آنست که محققان، مسوولان و بزرگان ما در حالیکه در یاد آوری از افتخارات تاریخی افغانستان گلو هایشان باد آورده با احساسات سخن میگویند و بخاطر مستند سازی حرفهای شان به کتب محققین اروپایی و هندی در این رابطه استناد میکنند، چرا این آقایان در فاصله چند متری شان حالت زار غلطیده و از هم پاشیده خود این دیوار هارا که تاریخ مجسم افغانستان اند نمی بینند؟

نظرات