یوسف رضا گیلانی انتقام گرفت!

نوشته محمد داود سیاووش
پس از آنکه طیارات ناتو بر مواضع دهشت افگنان در خاک پاکستان حمله نمود صدر اعظم پاکستان با لحن شدید این حمله را محکوم نموده و دولت پاکستان به جواب این حمله دروازه های بنادر آنکشور را به روی افغانستان در انتقال مواد اکمالاتی بست و بلافاصله دهشت افگنان با حمله بر قطار تانکر های اکمالاتی ناتو آنان را به آتش کشید. این مسأله که به ظاهر ساده از چند زاویه قابل بحث میباشد:
1- پاکستان با از بین بردن لانه های تروریستان در خاک آنکشور موافق نیست و بنابر آن باید با فعالیت آنان موافق باشد.
2- حمله دهشت افگنان بر تانکر ها به جواب اخطار صدر اعظم پاکستان چنان نشان میدهد که ارتباط اندرگروند میان مقامات پاکستان و دهشت افگنان وجود دارد.
3- پاکستان با پناه دادن به تروریستان میخواهد از آنها به حیث یک حربه در به جای خود نشاندن حکومت افغانستان و امتیاز گرفتن از ایالات متحده استفاده کند.
آنچه مسلمست اینکه با وجود آنکه امریکایی ها در حال حاضر جهان را رهبری میکنند ولی در سیاست گذاری های شان در منطقه عمیقاً دنباله رو دولتمردان پاکستان بوده در برابر آنان لال و گنگ میمانند.
ناظرین سیاسی علت این مسأله را در چند موضوع میدانند:
1- ایالات متحده مطمئن نیست که در صورت نبودن تهدیدی از طرف پاکستان دولت دوست در کابل باشد و بنابران از موجودیت پناهگاه های تروریستان به حیث وسیله فشار بر کابل استفاده می کند.
2- ایالات متحده از تضعیف پاکستان و تقویه هند در منطقه نگران است و از طرفی در عدم موجودیت پاکستان دهشت افگن پای روسیه و ایران در افغانستان دراز خواهد شد.
3- ایالات متحده میخواهد از لشکر دهشت افگنان در دراز مدت بخاطر تضعیف حکومت های طرفدار روسیه در آسیای میانه استفاده کند.
اما آنچه نا گفته میماند اینست که آخر وضعیت افغانستان در بهای این دلهره ها و نگرانی های منطقوی تا چه وقت نا آرام خواهد ماند؟

نظرات