شاروال و عمله شهرداری کابل! لطفاً دست بکار شوید

نوشته : داود سیاووش
اکنون که در آخر ماه دلو قرار داریم، شهرداری یا شاروالی کابل باید از همین حالا به جویه کنی، ایجاد سیستم های آبیاری، تشخیص محلات ایجاد پارکهای جدید و تهیه نهال آمادگی بگیرد.
از نظر کارشناسان محیط زیست دامنه های کوه ها، اطراف محلات زیست، کمربند اطراف شهر کابل و خیابان های شهر در اولویت نهال شانی باید قرار گیرند. دانشمندان محیط زیست میگویند در غرس نهال ها در سال نو باید توافق نهال با زمین جداً مد نظر گرفته شود و شهرداری در سال جدید باید تلاش کند سیستم های دایمی آبیاری را از طریق حفر چاه ها، نصب واترپمپ ها و سایر شیوه ها فعال نگهدارد. سرسبزی از طریق آبیاری با موتر در گذشته نتیجه مثبت نداشته و با توجه به عوارض تخنیکی موتر ها، سرقت تیل موتر و سایر موارد اهمال و تغافل باعث خشکیدن نهال ها گردیده است.
بعضی شهروندان میگویند اگر در سال نو در هر محله از شهر نهال ها رایگان به خاطر غرس به اختیار مردم قرار داده شود و از جانبی مسابقه سرسبزی میان نواحی، پارکها و مناطق مختلف شهر اعلان گردد شاید در سرسبزی شهر نتایج مثبتی به جا بگذارد.
بعضی شاگردان مکاتب به این باور اند که باید در مکاتب کمیته های سرسبزی ایجاد شود و به شکل مسابقه مواظبت از سرسبزی مکاتب میان شاگردان راه اندازی گردد.
کارشناسان به این باور اند که در دو طرف دریای کابل باید در سال نو نهال غرس شود و جداً از آن مواظبت صورت گیرد. عده یی از باشندگان شهر میگویند که رسانه ها به خصوص تلویزیون ها و رادیو ها باید از همین حالا به نشر اسپات ها در ارتباط غرس نهال بپردازند و خانواده ها و مردم را به غرس نهال و مواظبت از آن تشویق کنند.
بیایید اگر در عرصه سیاسی توفیقی نصیب ما نشده حد اقل برای سرسبزی شهر کابل کاری انجام دهیم.

نظرات