کی باید به وزارت برگزیده شود؟

 

ژانویه 21, 2015
شماره ( 210) چهارشنبه ( 1) دلو ( 1393) / ( 21 ) جنوری ( 2015 )
d8b3d8b1d985d982d8a7d984d987
Graphic2
نوشته : محمد داود سیاووش
پس از سه ماه و اندی تعمق، تفکر، مشوره، مسامحه، مصالحه، ته و بالا رفتن، سفرهای خارجی و ضرب الاجل های زمانی بالاخره قرار بر آن شد که کابینه به پارلمان معرفی شود.
انتظار همگان آن بود که در پایان این مدت طولانی افراد متخصص، مدیر، با هویت ملی و فارغ از هر گونه دغدغه و تشویش و نگرانی به پارلمان معرفی شوند، اما بطور کاملاً غیر قابل انتظار و شگفت انگیز سه تن از کاندید وزراء در راه معرفی به پارلمان از لیست به دلایلی حذف شدند و چندین تن شان به دلیل عدم مطابقت با پیش شرط مجلس نمایندگان با خطر عدم معرفی به رأی اعتماد مواجه گردیدند.
در حالیکه طالبان بیرق های سفید شان را با بیرق های سیاه داعش از برکت حاتم بخشی های رهایی از زندانهای آقای کرزی تبدیل کرده و در دروازه جنوبی شهر ایستاده اند، اولاً این همه تعویق و تعلل باعث تضعیف روحیۀ نظام شد و در ثانی امور مملکت بطور کاملاً قصدی و عمدی از ماه حمل سال روان تا کنون اصلاً به حالت تعلیق و انتظار سپری میشود.
مردم از مجلس نمایندگان یا ولسی جرگه انتظار دارند که به این درامه و مشکل پایان بخشیده از یکطرف اصول شایستگی، تعهد، مدیریت، هویت ملی و… در گزینش وزراء حفظ گردد و از جانبی این توقف عمدی چرخ نظام پایان یابد.
نکاتی که در گزینش یک کدر به عنوان وزیر در پارلمان مدنظر گرفته شود از نظر برخی کارشناسان قرار ذیل اند:
1- قدرت سازماندهی
وزیر به هر اندازه یی که پروفشنل و متخصص باشد هرگاه قدرت سازماندهی نداشته باشد، نمیتواند چرخ مربوطۀ نظام را در بخش خود به حرکت بیاورد. دانشمندان داشتن هوش عاطفی را از نکات عمده در این زمینه میدانند که شامل خودآگاهی، خود تنظیمی، انگیزش، همدلی و مهارت اجتماعی میباشد.
2- هدفمندی
وزیر باید برای سازماندهی بهتر دارای قدرت برنامه ریزی و هدفمندی لازم باشد.
3- اعتماد به نفس
وزیر علاوه بر آنکه باید اعتماد به نفس داشته باشد باید قدرت تشخیص افراد با استعداد را نیز داشته باشد.
4- مسوولیت پذیری
وزیر باید ثابت قدم بوده در فکر و عمل خود توانایی اتخاذ تصامیم عقلانی و منطقی را داشته و تحت تأثیر اطرافیان چاپلوس، کرسی پرست، استفاده جو و محفل باز نرود.
وزیر باید از شکست نترسد و ریسک پذیر باشد.
5- قاطعیت
وزیر باید قاطع بوده، توانایی اتخاذ تصامیم دشوار را در لحظات حساس داشته باشد.
6- چند بُعدی بودن
وزیر باید توانایی دید به مسایل از چند بُعد را داشته و جنبه های مختلف یک مسأله را همزمان مورد ارزیابی قرار داده بتواند.
7- میل به فداکاری
وزیر باید حاضر باشد در لحظات دشوار در صف اول مشکلات قرار گرفته، قربانی را قبول نماید.
8- قابلیت سازگاری با شرایط
وزیر باید قدرت همآهنگ ساختن برنامه ها را با تغییرات و شرایط داشته باشد.
در پهلوی این صفات وزیر باید دارای صفات خویشتن داری، عدالت خواهی، واقع بینی، عادت به کار بدون مزد، احترام به شخصیت و استقلالیت کاری مادونان، همدردی با زیر دستان و… باشد.
وزیر نباید خودخواه، جاه طلب، ناتوان، بی میل به خدمات پیش پا افتاده، خواهان دستمزد کلان، ترسو و خواهان القاب و عناوین ماورای چوکات وظیفوی از مادونان باشد.
وزیر باید دارای شور و شوق کاری، روحیۀ خدمتگذاری به مردم، صداقت و راستی در وظیفه، حسابدهی و شفافیت در امور شخصی و اجتماعی، پاک نفس، مهربان، مهذب، با تقوا و صمیمی با مادونان و خدمتگذار مردم باشد.
وزیر باید از صحتمندی لازم برخوردار بوده، گزافه گو و بلند پرواز نباشد، در اسناد تحصیلی و تذکره و کارت هویت خود جعل نکند که با تمام این صفات سه بُعد را در گزینش میتوان برجسته نمود:
1- مدیریت
2- تخصص
3- تعهد
اگر این سه عنصر در شخصیتی پیوند ناگسستنی داشته باشد آن شخص میتواند به صفت وزیر آنهم فقط برای خدمت به مردم برگزیده شود. با رعایت اینکه رسیدن به مقام وزارت باید وسیلۀ خدمت باشد نه هدف، این سوال باید مطرح شود که: با همه خصوصیات عالی که بر شمردیم، وزیر به چی و کی تعهد دارد؟
هرگاه شخصی دست خود را به روی سوگندنامه کشور دیگری گذاشته برای خدمت به منافع آن در زیر بیرق آنکشور سوگند وفاداری یاد نماید و اینجا در دولت افغانستان به صفت وزیر انتخاب شود، بالفرض هرگاه منافع افغانستان با منافع آنکشور در تقابل قرار گیرد، این وزیر به کدام سوگند خود وفادار خواهد ماند؟
این سوالیست که جواب آن همه صفات عالی قبلی را تحت شعاع قرار میدهد.Ÿ

نظرات