س لرزه های دوره میتامورفوز سیاسی
شماره ( 214) چهارشنبه ( 29) دلو ( 1393) / ( 18 ) فبروری ( 2015)
d8b3d8b1d985d982d8a7d984d987
10805699_826136300792021_7550138170069878067_n
نوشته : محمد داود سیاووش
تدابیر نیم بند، ضرب الاجل های غیر عملی، توافقات روی کاغذ و وعده های سر خرمن سیاست سر انجام حکومت وحدت ملی را دچار بحران ها و چالش های کثیر الابعاد نمود که به طور مؤجز آنرا بر میشماریم:
1- فراموش کاری ها و اغماض های عملی
عدم تشکیل کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، نیم بند ماندن ماجرای کابل بانک، عدم پرداختن به اصلاح نظام قضایی، از نظر افتادن مبارزه با فساد و قاچاق مواد مخدر، ارجحیت دادن به مسایل بین المللی نظر به مسایل داخلی، عدم تشکیل مکمل کابینه و رد شدن تعداد زیاد وزرا از طرف مجلس نمایندگان یا ولسی جرگه به تدریج بر شانۀ حکومت وحدت ملی سنگینی نموده موج معکوس آن دولت را به چالش کشید.
2- در بُعد سیاست خارجی
تصمیم عاجل مبنی بر اعزام افسران افغانی به خاطر تحصیل به پاکستان، الغای تقاضای خریداری اسلحه از هندوستان و تمایل بیش از حد به چین فضا را طوری دگرگون کرد که هند در برابر یک گام نزدیک شدن کابل به اسلام آباد چند گام به عقب نشسته در اولین اقدام سرمایه گذاری در بندر چابهار را کنار گذاشته و سرمایه گذاری در معدن حاجیگک را قابل تجدید نظر وانمود کرد که با این حال به پاکستان نرسیده پل های ارتباط با هند در حال شکستن است.
3- در بُعد سیاست داخلی
با پُشت دروازه ماندن بانک های رأی هر دو گروپ و آزردگی های پُشت پردۀ بعضی از متحدین گروپها و اظهارات علنی روز 26 دلو هر دو تیم در واقع از داخل از هم پاشیده و رهبران تیم ها وارد بحران داخلی شده اند.
4- بازی های اوپراتیفی داعش و بار دوش شدن طالبان
با اخراج اولین جوخه از طالبان مدارس پاکستان توسط آی اس آی از خاک آن کشور مهمانان بار دوش و رقیبان آیندۀ دولت صدای پای شان را به گوش کابل رسانده و بازی های اوپراتیفی داعش در وجود ادعای فرد کمیشن کار به سخنگویی داعش در غزنی و مشاور بودن با والی و مانور پایین کردن بیرق های سفید و بلند کردن بیرق های سیاه در سرپل و هلمند قبل از آمدن داعش در استقبال از آنها آغاز گردیده که هرگاه حکومت تدابیر اساسی اتخاذ نکند فشار معترضین از داخل و مخالفین از عقب دولت را از پا می اندازد و با توجه به اینکه طالبان و معترضین فعلی دولت وحدت ملی میدانند که داعش قبل از همه با آنان کار را یکطرفه خواهد کرد دولت باید تدابیر خوددفاعی و خودکفایی در مقابل طالبان افراز شده و مخالفت های داخلی داشته باشد.
با تعریفی که از عدم تساوی دو انسان مسلمان در خیمۀ لویه جرگه صورت گرفت به نظر میرسد در کارزار بعدی حقوق شهروندی، حقوق مدنی، حقوق بشر، نص قانون اساسی و شایسته سالاری عملاً در کشمکش های قدرت به باد فنا خواهند رفت. مبارزه طلبی خیمۀ لویه جرگه در حالیکه آغوش آقای کرزی به سوی معترضان باز میباشد دردسر آفرین خواهد بود.
در چنین شرایط دشوار سیاسی در حالیکه هنوز دیر نشده رهبران هر دو تیم باید به چند مسأله توجه کنند:
1- هر چه زودتر کابینه تشکیل گردد.
2- توانایی دفاعی و تعرضی دولت با درخواست کمک از قوای بین المللی مستقر در افغانستان و جامعه جهانی تقویت گردد.
3- دکترین نظامی، سیاسی و اقتصادی حکومت اعلام گردد.
4- حکومت باید به مخالفان سیاسی اجازۀ تشکیل اپوزیسیون غیر مسلح داده برای جامعه مدنی و مطبوعات آزاد زمینۀ فراخ فعالیت را مساعد سازد تا در ابعاد گوناگون مسایل کشوری مورد بحث، غور و مداقه قرار گیرد.
هرگاه نظام انتخاباتی اصلاح نشود و دستآورد های قابل لمس در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مقایسه به گذشته در کوتاه مدت به وجود نیاید و طرح های بدیل در برابر اعتراضات و صداهای مخالفان مطرح نشود با کنار رفتن جهان از حمایت انتخابات آینده و کاهش کمک های جامعه جهانی کشور دچار بحران بزرگی خواهد شد.Ÿ

نظرات