بن بست های عیان و ترفند های نهان

 

فوریه 4, 2015
شماره ( 212) چهارشنبه ( 15) دلو ( 1393) / ( 4) فبروری ( 2015)
d8b3d8b1d985d982d8a7d984d987
10953446_1622873767941940_3498741628289776498_n
نوشته : محمد داود سیاووش
حتا در یک نگاه گذرا شهروندان عادی، کور گره هایی را در فضای سیاسی کشور می بینند و از آن اظهار نگرانی میکنند که دولتمردان در چند قدمی شان آن را نادیده می گیرند.
این بن بست های نابود کننده و ویرانگر کدامهاست؟
1- عدم تشکیل گارد خاص
در حالیکه گروه داعش از هلمند و غزنی تا شمال کشور مصروف برنامه ریزی و جابجا کردن نیروها و حتا خانواده های طرفدارانش میباشد، در ارگ و قصر چناران قدرت، دولتمردان غافل از آن مصروف چانه زنی بالای کدرها و بدست گرفتن دل ها میباشند.
این دولتمردان اصلاً از یاد برده اند که پروژۀ طالبان با همین سناریو از سپین بولدک آغاز شد و تا رسیدن به میدان شهر و چارآسیاب به همینسان ارگ نشینان آن زمان تصور میکردند که این حرکت برای از صحنه کشیدن رقبای شان مفید میباشد، اما پس از مذاکره میدان شهر و رها نموودن یکطرف جبهه در چارآسیاب معلوم شد که قضیه از چه قرار است. حالا نیز اگر تصور آن باشد که با اکسپایر شدن پروژۀ طالبان سربلند نمودن گروه جدید در اضمحلال مخالفان تا رسیدن به کابل به کدام جناح مفید است این فرضیه از بنیاد نادرست میباشد و دولتمردانی که بدون قوای زره دار و تانک و توپ و طیاره و تشکیل قطعات محاربوی دست زیر الاشه نشسته و مصروف نوشیدن چای سبز در قصر ها میباشند کفاره اشتباهات شان را این بار به شکل اسفناک خواهند پرداخت.
دولت باید با تشکیل گارد پنجاه هزار نفری مجهز با تخنیک عالی محاربوی و مورال قوی رزمی تدابیر دفاعی، تعرضی، کشفی و استخباراتی اتخاذ کند تا قبل از رسیدن گروه جدید به دروازه های شهر در محلات وضع الجیش با آنان دست و پنجه نرم نماید.
2- چرا شناسنامه برقی توزیع نمیشود؟
در حالیکه قانون توزیع شناسنامه برقی از تصویب پارلمان گذشته و به توشیح رییس جمهور رسیده در جریده رسمی نشر گردیده و در آخرین ماده آن قانون نوشته شده که این قانون بعد از نشر در جریده رسمی نافذ میباشد، این سوال مطرح میشود که کی یا کی ها مانع تطبیق احکام این قانون میشوند؟
یکی از پیامد های منفی عدم توزیع شناسنامه برقی آنست که افراد واجد شرایط رأی دهی مشخص نشده و امکان تقلب گسترده در انتخابات شورای ملی به وجود می آید.
3- چرا اصلاحات در کمیسیون انتخابات صورت نمیگیرد؟
با توجه به تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و مصارف گزاف میلیون ها دالری که در این زمینه صورت گرفت، سوالی وجود دارد که این چند نفری که عامل اینهمه تقلبات گسترده میباشند به کدام اساس از چنگال قانون کنار گذاشته میشوند و این افراد غیر مسوول کی ها استند که حتا با وجود هشدار های جامعه جهانی دست قانون به یخن شان نمیرسد.
مردم سوال می نمایند که چرا اصلاحات لازم در نظام انتخاباتی به وجود نمی آید و چرا کمیشنران و مسوولینی که در تقلب دست داشتند به پای میز محاکمه کشیده نمیشوند؟
یکی از پیامد های منفی این خیره سری و پافشاری در دفاع از کمیسیون انتخابات آنست که اتحادیه اروپا هشدار داده که با وجود کمیسیون موجود در نظارت از انتخابات بعدی اشتراک نکرده و در تمویل مصارف انتخابات کمک نخواهد کرد.
دولتمردان باید به این نکات توجه نموده از انفعال برآیند و کشور را از این وضعیت بن بست کنونی نجات دهند.Ÿ

نظرات