ســـکاندار پشـــــت صحنه کیســـــت؟

 

مه 26, 2015
شماره ( 228) چهارشنبه (6) جوزا (1394) / (27) می ( 2015)
logo
نوشته : محمد داود سیاووش
برای کسانیکه سناریوی ملاقات ستانکزی را در ارومچی با ملا رزاق، ملا جلیل، ملا حسن و نماینده آی اس آی تنظیم می کنند و یا با انتشار سندی به نام تفاهمنامه میتوانند آتش نفاق را در ارکان دولت افغانستان مشتعل سازند و یا با یک مانور میتوانند شمال افغانستان را به وزیرستان ثانی مبدل سازند، شاید مطالعه تحلیل ها و تفسیر هاییکه از مقارنه اطلاعات رسانه ها صورت میگیرد خنده آور باشد، چون آنان میدانند که حتا همین معلومات چند گانه نیز در رسانه ها از طریق ایشان بوق زده میشود و تحلیل هایی که بر اساس آن صورت میگیرد حاصل همین کارزار کاذب رسانه یی میباشد که توسط خود آنان به خورد رسانه ها داده شده تا روان مردم را سوق و اداره کنند.
چنان به نظر میرسد که در افغانستان ماهی از سر گنده شده و همین رهبران و لیدران و منادیان و پیشقراولان چیزی در چنته و جیب دانش سیاسی ندارند ورنه چگونه از مهد و مسند قدرت، کشور به بازیچه و توپ فوتبال حریفان منطقوی مبدل میشود؟
آی اس آی را بعضی رسانه یکی از چند سازمان استخباراتی خطرناک دنیا میدانند که با سی هزار کارمند خارجی بزرگترین سناریو ها را از جنگاندن ارگ و چارآسیاب تا وارد صحنه تمودن طالبان و راندن مجاهدین از کابل و تا کشتن نجیب و سرنگون ساختن طالبان و احیای دوباره آنان در افغانستان مؤفقانه رهبری کرده است. حالا این کسانیکه میخواهند با آن هیولای جاسوسی کار کنند مگر نمیدانند که چگونه با جنگ های نیابتی آی اس آی امریکا را در افغانستان به زانو آورده به قول معروف سر و مال ساخت؟ آیا نمیدانند این سازمان فقط با یک برگه کاغذ اولاً حل موضوع خط دیورند را در ادبیات یک سند تفاهمی درج اسناد کرد و از جانب دیگر 1.8 میلیارد دالر با فسخ قرارداد حاجیگک به مردم افغانستان ضرر وارد کرد.
این آقایان دولت ما به حدی ضعیف اند که آی اس آی توانست هرچند از زبان قدمه های پایین شان اما در تائید سند تفاهم با سازمانی اعتراف بگیرد که رهبران شان چون احمد شاه مسعود، برهان الدین ربانی، جنرال داود، مطلب بیگ، عبدالرحمن سیدخیل و… را کشته بود و آخرالامر این آقایان میگویند چون زورمان نمیرسد باید سند تفاهم امضأ کنیم و حتا به خون رهبران خود هم بی احترامی میکنند.
آی اس آی توانست به این ترتیب در یک بازی خیلی خطرناک سیاسی دشمن خود را از دوطرف ضربه بزند: یکی با کسب رضایت آن در امضای این سند ریشه آن را از میان مردم کند و از طرفی با قراردادن آنان در موضع دفاع از خود به قول معروف پایکی ها را گذاشته بالکی ها را گرفت.
آی اس آی توانست با این بازی خطرناک حتا هند را به چالش کشیده معادله جنگ تروریست بر ضد تروریست را از زبان وزیر دفاع هند با عکس العمل مشاور امنیت ملی پاکستان وارد معادله کند.
گاهی چنان به نظر میرسد که دولتمردان افغانستان هیچگونه مهارت عملی در بازی های سیاسی نداشته فقط بر دوش توفان ها به مسند قدرت رسیده اند، ورنه کدام عقل سلیم اجازه میدهد که در این حساس ترین لحظه و ضعیف ترین نقطه سیاسی که صدها مشکل در داخل حکومت وجود دارد افکار کشور را متوجه عقد یک پیمان مجهول آنهم با یک هیولای اوپراتیفی نمایند.
من به تو مایلم ولی خودت خبر نداری:
سخنگویان دولت میگویند که در چندین ولایت جنگهای شدید جریان دارند و حتا از ارقام وحشتناک کشته و زخمی شدن بیش از هفتاد نفر در ولایت زابل در تازه ترین مورد خبر میدهند، اما در حالیکه آتش خانمانسوز جنگ در شمال تا آن حد زبانه میکشد که حتا روسیه و کشورهای آسیای میانه را به وحشت انداخته در فضای آرام تالار های سیاسی افغانستان از مذاکرات پنهانی قطر، گریه طالب در جلسه قطر و حتا پیشنهاد ستانکزی به صفت وزیر دفاع از جلسه قطر سخن گفته میشود.
آقایان!
اگر طالب همین است که هر روز با انفجار و انتحار کشور را به مجمر آتش مبدل نموده پس آن کسیکه شما با او صلح دارید کیست؟
مخالفت با دفاع خودی مردم یعنی چی؟
در حالیکه دهشت افگنان در شمال افغانستان مردم را به خاک و خون می کشند و دولت توان مقابله با آنان را ندارد، وقتی مردم به شکل خود جوش در دفاع خودی مسلح میشوند تا از خانه و کاشانه و زن و فرزند و ده و قریه خود دفاع کنند حقوق بشر ناراحت میشود، شاید بخاطر آنکه میخواهند مردم شمال مانند مردم کوبانی کنیز، غلام، کشته و زخمی بدست دشمن بیافتند، ورنه دفاع از کسیکه به جان و مال مردم حمله میکند در واقع طرفداری از جنایتکار است.
هیچکس نمیداند این دستان نا مرئی که جنگ ها را به شمال برد، انتخابات را به بدنامی کشید، برگۀ اعتبار قوۀ قضائیه را تا سرحد سرپرستی پایین آورد و حالا برگۀ صلاحیت قانونی مجلس نمایندگان را با پایان دورۀ کارش گرفته اجازه نمیدهد انتخابات برگزار شود از کجا منشأ میگیرند و در فردا چه برنامه های وحشتناک و خوابهای هیبتناکی برای این ملت مظلوم دیده اند؟

نظرات