دولتمردانیکه به دنبال حوادث روان اند

 

ژوئن 23, 2015
شماره ( 232) چهارشنبه (3) سرطان ( 1394) / ( 24 ) جون ( 2015 )
logo
نوشته : محمد داود سیاووش
اگر کسی پیدا شود که از همین دو شخصی که قدرت را انحصار نموده و طرفداران و هواخواهانشان تا سرحد به اصطلاح (پایدان کشال) به قدرت آونگان و آویزان اند بپرسد که حاصل کار حکومت وحدت شما از بدو تأسیس تا کنون چیست؟ شاید هیچ پاسخی جز سکوت نداشته باشند.
قضای فلک طوری آورده که نیرنگ های ملایی به مراتب نسبت به تیوری بافی های دو دکتر قویتر و مانور هایشان تاکتیکی تر و جا افتاده تر به نظر میرسد. ملا هایی که اکنون به سه پارچه تبدیل شده گروهی به دامن داعش افتاده و تغییر شکل داده، عده یی به دامان شرق و غرب افتاده و خود را به دولت نزدیک میسازد و یک عده محدود بیرق ملا عمر را به حرکت می آورند در ساده ترین مانور می توانند چندین ارگان اوپراتیفی و کارشناسان و متخصص استخبارات را طوری در یک بازی ملایی مات کنند که در قلب پایتخت و در مرکز نهاد ممثل دموکراسی یعنی پارلمان و در حضور معاون رییس جمهور و نامزد وزارت دفاع به خانه ملت در حساس ترین لحظه با یافتن ضعیف ترین نقطه حمله میکنند و بار دیگر نام و شهرت برباد رفته شان را در تیتر اول اخبار و محراق توجه افغانستان و جهان قرار میدهند.
جواب این دولتمردان کار کشته و از کوره بر آمده و با تجربه در برابر این سوال چیست که چرا نمیتوانند پلان شوم افشا شده دشمن را قبل از وقوع خنثی سازند؟ پاسخ در اذهان عامه خیلی ساده است:
دو گروهی که قدرت را گروگان گرفته اند به غیر از خواب رسیدن به چوکی وزارت، سفارت، ولایت و قوماندانیت هیچ فکر دیگری در مخیله شان خطور نمیکند.
ناکامی های حکومت وحدت ملی
این حکومت نتوانست و یا نخواست کمیسیون رسوای انتخابات را اصلاح کند، نتوانست یا نخواست شناسنامه برقی توزیع کند، نتوانست یا نخواست کمک های جامعه جهانی را به انتخابات جذب کند و در نهایت قوه مقننه را در وادی بی سرنوشتی طوری قرار داد که ادامه کار خود را از اعلامیه دولت تگدی کند.
حکومت وحدت ملی نتوانست یا نخواست کوردیناسیون قوت ها را در شمال بر ضد دشمن ایجاد نماید. نتوانست یا نخواست قوای هوایی، توپخانه و پیاده را در خط مقدم نبرد با دشمن همآهنگ سازد. نتوانست یا نخواست از پوتانسیل های خیزش های مردمی در قلع و قمع دشمن استفاده کند و نتوانست یا نخواست قوت های کار آزموده جنبش و سایر سازمان ها را در شمال در خط همآهنگ از مرکز رهبری کند که با این حال احتمالاً با تشکیل اتحاد های جدید و جداگانه در شمال ولایات فاریاب، جوزجان و سرپل از طریق جنبش و ولایات بلخ، سمنگان و بغلان از طریق سایر هم پیمانان آن به شکل دفاع خودی در برابر دشمن ایستاده خواهد شد. صداهایی که از نام حقوق بشر در شمال به گوش میرسد فاصله خیلی زیاد میان مردم شمال و این نهاد را به وجود خواهد آورد چون در شمال جنگ مرگ و زندگی جریان دارد در حالیکه حقوق بشر از پنج سال بعد اظهار تشویش میکند.
ایران و طالبان
با انفعال حکومت وحدت ملی طالبان با بازی ملایی به جان ایران زده و سپاه پاسداران و حلقات تندرو دولت ایران نیز با فورمول دشمن دشمن دوست به تسلیح، تمویل و تجهیز آنان به منظور مقابله با داعش در داخل افغانستان خواهد پرداخت که در این حال باز هم افغانستان به میدان جنگ مبدل شده خانه افغانها خراب خواهد شد.
در شرق افغانستان داعش ساخته شده آی اس آی به جلب و جذب طالبان پرداخته با تسخیر ولایات کنر، نورستان پنجشیر را تحت ضربه قرار داده و از ارتفاعات پامیر ولایات تخار و کندز را تحت فشار قرار خواهد داد.
افغانستان پل گسترش و نفوذ داعش در آسیای میانه
نفوذ داعش در کشور های مسلمان آسیای میانه چون تاجکستان، ازبکستان، قرغیزستان و قزاقستان که با علایم بر افراشتن بیرق داعش در تاشکند و بخارا و تجمع داعش در سرحد افغانستان با کشور های آسیای میانه به مشاهده میرسد و خطر نفوذ داعش در ساختار های دولتی کشورهای آسیای میانه افغانستان را به پشت جبهه و مرکز اکمالات جنگ های آینده آسیای میانه مبدل خواهد ساخت که در این حال فشارهای دولت تاجکستان در زمینه محدودیت های مذهبی به مردم این غایله را مشتعل تر ساخته و اولین جرقه های این آتش احتمالاً از تاجکستان و ازبکستان سر بلند خواهد کرد.
بازی های پاکستانی در منطقه
بازی داعش سازی پاکستان از جنوب و شرق افغانستان با سفر رهبران پاکستان به روسیه و به وجود آوردن انگیزه و شعار ماورای طالبی تحت عنوان خراسان بزرگ فورمول های جدید جلب و جذب و انگیزه های فرا طالبی را با دور زدن بازی های قومی گذشته مطرح خواهد ساخت که با تحت فشار قرار دادن هندوباوران و سیکهای افغانستان و فرار و گریز آنان به هند حساسیت ها و بازی های جدیدی را به میدان خواهد کشید.
در چنین وضعیت نازک سیاسی دو تیم آویزان به قدرت بالای چوکی ها چنه میزنند و اصلاً به یاد نمی آورند که در چهار دره و دشت ارچی و ارتفاعات پامیر، فاریاب و بادغیس چه خبر است. به چشم مردم خاک میزنند و اشتراک معاون رییس اجرائیه و معاون وزیر خارجه را در نشست اوسلو با طالبان غیر رسمی میخوانند و از همه بدتر پایشان در گل معامله با طالبان طوری فرورفته که حتا عاملین نفوذ دشمن را در دروازه پارلمان، دروازه ریاست جمهوری، دروازه وزارت دفاع، دروازه وزارت داخله در داخل نظام تشخیص کرده نمیتوانند و یا نمیخواهند تشخیص کنند در حالیکه طالبان با بازی های خیلی ساده ملایی میتوانند در یک سناریوی فوق العاده در لحظه ورود معاون رییس جمهور و نامزد وزیر دفاع به مدخل پارلمان حملات را سازمان دهند و در لحظه تمثیل انفجار در نمایشنامه ادیتوریم لیسه استقلال شخص انتحاری خود را انفجار دهد که رسیدن به این اسرار خواندن سناریو و رفتن معاون رییس جمهور واقعاً همه مردم را گیج ساخته است.Ÿ

نظرات