ضربان نبض سیاست در افغانستان بالا رفته

 

ژوئیه 7, 2015
شماره (234) چهارشنبه (17) سرطان ( 1394) / ( 8) جولای ( 2015)
logo
نوشته : محمد داود سیاووش
حوادث دلخراش و جانگدازی چون فاجعه جلریز همزمان با موقف گیری گلبدین حکمتیار به طرفداری از داعش و اسرائیل منطقه خواندن جمهوری اسلامی ایران، رد نامزد وزیر دفاع از طرف پارلمان، با شتابزده خواندن تصمیم ریاست جمهوری در زمینه ضرب الاجل یکماه انتخابات ترکیب مغلقی از وضعیت پیچیده سیاسی نظامی را در کشور به تصویر میکشد.
سر بلند نمودن داعش از شرق افغانستان و پیوستن عده یی از طالبان به آن هر چند ظاهراً یک اقدام استخباراتی آی اس آی تصور میشود اما با موقف گیری گلبدین حکمتیار به نفع داعش و اظهارات ضد ایرانی حکمتیار سوالات زیادی را در برنامه های بعدی به طرفداری از عربستان سعودی در تفاهم با آی اس آی نشان میدهد.
در حالیکه ستون فقرات و اهرم های اصلی قدرت در دولت افغانستان به دست کدر های حزب اسلامی میباشد و در حالیکه حکمتیار سالها قبل مهمان دولت ایران بوده این موضعگیری و موقف جدید رهبر حزب اسلامی همه را شگفت زده نموده است.
هرگاه اعضای حزب اسلامی در دولت افغانستان موقف مستقل شان را در این زمینه اعلان نکنند چنان به نظر میرسد که دولت افغانستان در یک معامله خاموش توسط کدر های حزب اسلامی به داعش تسلیم داده شده است؛ اما عده یی از کارشناسان به این باور اند که احتمالاً گلبدین حکمتیار با توجه به عقب ماندن موصوف از قافله سیاست درون آن حزب به خاطر بی اعتبار ساختن کدر های حزب اسلامی در نزد دولت افغانستان به تشویق آی اس آی چنان موقف عجیب و غریب را اعلان نموده است، موقفی که در گذشته آنرا طالبان و القاعده جدی نگرفتند و به نظر نمیرسد داعش نیز با توجه به از هم پاشیدگی درونی حزب اسلامی و به دلیل برنامه های فرا منطقه یی خویش آنرا جدی بگیرد.
در آسیای میانه رزمایش های بزرگ نظامی در مقابله به تغییر جغرافیای جنگ به شمال افغانستان از طرف دولت تاجکستان در کولاب، دوشنبه و سایر شهر های آن کشور راه اندازی گردیده و دولت تاجکستان جمع آوری دوره احتیاط را اعلان نموده است. در ترکمنستان چند افسر به اتهام داشتن ارتباط با طالبان دستگیر شده و نگرانی ها در جمهوریت های آسیای میانه از پیشروی جغرافیای جنگ به سواحل دریای آمو بالا گرفته است. رییس جمهور چین و رییس جمهور روسیه در رابطه به پیشروی داعش در خاک افغانستان ملاقات مینمایند.
موقعیت افغانستان در ستراتیژی 2015 ایالات متحده
بر اساس ستراتیژی 2015 امریکا رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح امریکا در کنفرانس مطبوعاتی گفت: داعش یک نیروی فرا منطقه یی است و در عراق و افغانستان منزوی نشده است، در افغانستان گروهی اعلان کرده که پیرو ایدیولوژی داعش است، این ایدیولوژی به بوکوحرام در نیجریا هم بست پیدا میکند که وابستگی به داعش را پذیرفته است. جنرال دیمپسی افزود: فشار بر گروه دولت اسلامی تا سرنگونی و نابودی آن ادامه خواهد یافت. در همین حال سناتور جان مککین از حزب جمهوریخواه امریکا گفت: رییس جمهور اوباما در کار تعین جدول زمانی برای خروج نظامیان امریکا از افغانستان درک ضعیف دارد و این کار میتواند اشتباه بزرگ دولت مردان واشنگتن بوده و فاجعه به بار آورد. جان مککین افزود: این کار خیانت به آن امریکاییان و افغانهای دلیر است که در افغانستان خدمت کرده اند. سناتور مککین افزود: به عوض جدول زمانی خروج باید یک راهبرد روشن در افغانستان مطرح شود. این سناتور پر نفوذ جمهوریخواه از پشتیبانی نیرومند کشورش از افغانستان در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده سخن گفت.
اما مشکل افغانستان قبل از هر فکتور دیگر یک مشکل داخلی میباشد. وقتی رییس جمهور بخاطر رد نامزد وزیر پیشنهادی به پارلمان خود وظیفه وزارت دفاع را به عهده میگیرد، وقتی سرنوشت انتخابات به خاطر اختلافات دو تیم هنوز لاینحل میماند و وقتی مجلس نمایندگان یا ولسی جرگه بخاطر پایان قانونی دوره کارش در حالت تعلیق از نظر انتخابی بودن قرار میگیرد، در این حال نمیتوان هیچ برنامه نظامی، اقتصادی و سیاسی را به منصه اجرا گذاشت و هر نوع اقدام در جهت اعاده وضعیت نورمال و پایین آوردن ضربان قلب سیاست در افغانستان باید از حل مشکلات فکتور داخلی آغاز گردد.Ÿ

نظرات