بازی چند گانه با حکومت وحدت ملی

 

ژوئیه 14, 2015
شماره ( 235) چهارشنبه ( 24) سرطان ( 1394) / ( 15) جولای ( 2015 )
logo
نوشته : محمد داود سیاووش
در یک بازی فوق العاده مغلق استخباراتی آی اس آی توانست در چند جبهه همزمان حکومت وحدت ملی را مصروف سازد:
1- انتقال جغرافیای جنگ به شمال و جلب حمایت پهپاد ها بر ضد دشمن پاکستان
با انتقال جغرافیای جنگ به شمال در این جبهه با دامن زدن اختلافات دیدگاه ها و تحریکات علیه نیروهای خودی زمینه مساعد شد و با کشته شدن افسر پاکستانی در فاریاب معلوم گردید دهشت افگنان آسیای میانه را در شمال افسران پاکستان رهبری می نمایند و این اختلافات را دامن میزنند چنانکه در نتیجه دامن زدن این سوء تفاهمات در ولایات کندز، بدخشان، بغلان و غیره کارمندان دولت اتهامات جدی علیه همدیگر وارد نموده از کارایی در این جبهات کاسته شد و به عوض جنگ با دشمن آنها به جان هم افتادند. در حالیکه جنگ در شمال زبانه میکشید پاکستان توانست از پهپاد های امریکایی برای کشتن طالبان پاکستانی در شرق افغانستان استفاده کند.
2- پارادوکس جنگ و صلح
در حالیکه ظاهراً به تقاضای رییس جمهور غنی چند طالب با نمایندگان دولت در یک میز گرد مری نشستند در عمل در ولایات مشرقی افغانستان با پایین کردن بیرق طالب و بر افراشتن بیرق داعش جنگ وارد مرحلۀ جدید شد و در همین حالی که در مری چند طالب باز نشسته با چند مأمور دولت افغانستان دور میز نشسته بودند در خوست، فاریاب، بغلان، کندز، بدخشان، جلریز و سایر ولایات آتش جنگ طوری زبانه کشید که حتا چشم سربازان را طالبان کشیدند و سرهایشان را بریدند و آنطرف تر آتش جنگ کوچی ها در هزاره جات بار دیگر مشتعل گردید.
3- اختلافات درونی و تضعیف خودی
با امضای یک کاغذ بنام موافقتنامه آی اس آی با ریاست امنیت دولتی عملاً ساختار دولت افغانستان و فضای سیاسی کشور به شاک رفته حتا شایعات بروز اختلاف میان رییس جمهور غنی با کرزی بر سر زبانها افتاده با حملات لفظی آقای عبدا لله به آدرس آقای کرزی عملاً در کشور یک بحران جدید به وجود آمد و با حامد کرزی که در عمل قدرت پشت جبهه دولت را فعلاً در دست دارد درز و اختلاف عمیق ایجاد شد.
دکتر غنی که بدست خود با نامیدن میدان هوایی کابل به نام حامد کرزی موصوف را در صف تبلیغ همردیف روزانه نشرات نام خود با وی قرار داده در آینده زور آزمایی با جبهه کرزی برایش یک چالش بوده این ضرب المثل وطنی مصداق پیدا خواهد کرد که «صد درویش در یک گلیم می گنجند ولی دو پادشاه در یک ملک نمی گنجند».
4- بازی منطقوی
در حالیکه بدنه اصلی دولت به دست افراد حزب اسلامی میباشد با اظهارات گلبدین حکمتیار مبنی بر پیوستن افرادش به داعش موجی از بی اعتمادی و فضای شک و تردید و حدس و گمان در ساختار حکومت وحدت ملی مستولی گشته با گرفتن مسوولیت حمله انتحاری در شاه شهید توسط حزب اسلامی این شک تا حدی به یقین مبدل گردید و از جانب دیگر بلند شدن صدای اینکه گویا ایران اسرائیل منطقه میباشد توسط حکمتیار امکان اشتعال آتش جنگ های فرقه ای در آینده افغانستان افزایش یافت.
مسوول این همه بحران های سازمان یافته کیست؟
مسوول این همه بحران ها رهبری شتابزده، ضعیف و پراگنده حکومت وحدت ملی میباشد که با هیجانات بی مورد و عقب نشینی های غیر ضروری خویش عملاً از کارایی نظام کاسته و حکومت را در حالت انفعال گذاشته است.
هرگاه حکومت وحدت ملی در هفته اول کارش کابینه خود را اعلام میکرد، هرگاه حکومت وحدت ملی در هفته اول کارش والیان ولایات و قوماندانان را مقرر میکرد، هرگاه حکومت وحدت ملی در هفته اول کارش به اصلاح نظام انتخاباتی میپرداخت، هرگاه حکومت وحدت ملی در مرحله اول کارش به صدای مردم شمال مبنی بر جلوگیری از رفتن افراد مجهول الهویه از جنوب به شمال به نام نشتر زدن توجه میکرد و جلو آنان را میگرفت، هرگاه حکومت وحدت ملی اصلاحات در امور قضایی کشور آورده قاضی القضات را غرض گرفتن رأی اعتماد به پارلمان معرفی میکرد، هرگاه حکومت وحدت ملی لوی سارنوال را به خاطر گرفتن رأی اعتماد به پارلمان معرفی مینمود، هرگاه حکومت وحدت ملی افتضاح کابل بانک را به اسرع وقت حل و فصل مینمود و هرگاه… حکومت وحدت ملی در وجود یک نظام دارای مشی واحد ملی و قوای مسلح دارای مورال عالی رزمی برخوردار از حمایت قوای توپ و تانک و طیارات بمبارد و در وجود نظام مبتنی بر تفکیک واضح قوای ثلاثه با استقلالیت قوای قضائیه و کارایی دادستانی اکنون میتوانست در کلیه ابعاد قد بر افراشته در میدان جنگ و صلح با متانت و استواری و با ستراتیژی واحد سیاسی و دکترین نظامی خود را مطرح سازد.
صلح گدایی نمیشود، هرگاه حکومت وحدت ملی به این تصور باشد که صلح در افغانستان را چین، روسیه، پاکستان، هند یا کدام کشور دیگر بیاورند با این آرزو به امید آب به سراب خواهد رسید.
دولت باید مردانه وار و با روحیه ملی این تعریف را به مردم بدهد که طالب کیست؟ داعش کیست؟ و سایر گروههایی که در رهبری حکومت قرار داشته و ضد حکومت از نیروهای مسلح مخالف پشتیبانی میکنند کیستند؟ آنگاه میتواند به نیروی خود متکی گردیده با متحدین دایمی، مؤقتی، مردد و حتا ضد خود در معاملات به شرط شناخت طرف مقابل اشتراک کند، ورنه با این روحیه «هم خدا خواهیم و هم دنیای دون» رسیدن این قافله به سرمنزل مقصود خیالست و محالست و جنون.Ÿ

نظرات

  1. Informative article it is helpful all take a great knowledge

    پاسخحذف
  2. You might additionally require these UNITED STATE Facebook Suches as for succeeding competitions that are held online. buy usa likes

    پاسخحذف

ارسال یک نظر