کارد به استخوان مردم رسیده

 

اوت 11, 2015
شماره (239) چهارشنبه (21) اسد (1394) / (12) اگست (2015)
logo
11817275_994895457198726_5521837026072315280_n
g.d
نوشته : محمد داود سیاووش
صـــــف ها باید مشــــخص شوند
در دولتی که مشاور اقتصادی رییس جمهور جلوگیری از فاتحه ملا عمر را خلاف عرف جامعه و آموزه های دینی میداند و تصمیم رییس اجرائیه مبنی بر تقاضای وزیر داخله به دستگیری آنعده کارمندان دولت که در فاتحه ملا عمر اشتراک کرده اند پا در هوا می ماند واقعاً هیچکس نمیداند که زمام امور کشور به دست کیست و عامل این انفجارها، انتحارها و قتل و کشتار های بیرحمانه مردم چیست؟
مانور پس از جلوگیری از مراسم فاتحه ملا عمر
پس از ممانعت ارگان های امنیتی از مراسم سوگواری ملا عمر شهر کابل جمعه خونینی از انفجارات را پشت سر گذاشت که بیش از چهارصد تن در شاه شهید به خاک و خون غلطیدند و 25 میلیون دالر به مردم خساره وارد شد. انفجارهایی در اکادمی پولیس و قصبه در همانروز و متعاقب آن در دم دروازه میدان هوایی بین المللی کابل صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل آنرا محکوم نمود.
رییس جمهور غنی که در حلقه کدر های حکومت کرزی محصور مانده اکنون با یک چالش بزرگ روبروست که هر روز باید پاسخ ماجراجویی های عمدی کدر های کرزی را به مردم بدهد و با این حال اگر نظر زاخیلوال از نظر رییس جمهور غنی و حکومت جدا ابراز شده به نظر میرسد رییس جمهور غنی تنهاست که این اظهارات همکارانش آن گفته شاعر را به یاد می آورد که:
دشمن دانا بلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
این انفجار ها و انتحار ها در حالی به وقوع پیوست که دولت جانان موسی زی را به خاطر دریوزه صلح به دروازه سمیع الحق پدر طالبان فرستاد و سمیع الحق نیز با صراحت شرط مذاکره دولت با طالبان را مشروط به قبولی خواسته های آنان ساخت.
جنرال دوستم با فرزندانش در خط مقدم دفاع از مردم فاریاب
بر طبق بعضی پیشبینی ها هرگاه جنرال دوستم فاریاب را تصفیه نمیکرد، با سقوط ولایات فاریاب، جوزجان و سرپل و همزمان با آن با انفجارات شاه شهید و برنامه های حمله بر ارگ و وزارت دفاع حکومت افغانستان به تهدید جدی مواجه میبود. قرار گرفتن جنرال دوستم در خط مقدم نبرد با فرزندانش یار محمد و باتور در کنار مردم برای دوستم حیثیت و جایگاه بلندی از نظر جسارت و تهور به ارمغان آورد و برای قوای مسلح مورال و روحیه بزرگی در فتوحات فاریاب به جا گذاشت.
دوستم مناطق المار، قیصار، پشتونکوت و غیره را تصرف نموده والی نام نهاد طالبان را با افرادش متواری ساخت و چند صد نفر از طالبان به نیروهای دولت تسلیم شدند.
ارگ و قصر سفیدار
رهبران ارگ و قصر سفیدار با توجه به احساسات جمعه خونین مردم کابل و بخاطر اطفای احساسات آنان با قطار اسکورد موتر ها از این قصر به آن قصر رفتند و در یک هیجان غیر مترقبه با خط بطلان کشیدن بر اظهارات قبلی شان دکتر غنی به خبرنگاران گفت که ما از پاکستان نمیخواهیم طالبان را با ما به مذاکره بنشاند و دکتر عبدا لله اظهار داشت پاکستان در مبارزه با تروریزم در افغانستان گامی نبرداشته است.
در حالیکه سرتاج عزیز مقارن این اظهارات از تلاش پاکستان برای آغاز دور دوم مذاکرات دولت افغانستان با طالبان سخن گفت، حکیم مجاهد خواهان شمولیت افراد با نفوذ در پروسه مذاکرات شد و مایکل فانون سفیر بریتانیا خواهان دور دوم مذاکرات با طالبان به اصطلاح معتدل شد.
فراموش کاری دولتمردان
دولتمردان افغانستان فراموش کردند که در زیر همان سایه چنار هایی که این اظهارات ضد پاکستانی را نمودند چندی قبل گفته بودند دشمن پاکستان دشمن افغانستان است و دشمن افغانستان دشمن پاکستان میباشد. اما متعاقب این اظهارات خوشبینانه شان عکس العمل آن را در رهبری جنگ غورماچ دیدند که جنرالان خارجی تحت نام شیخ ها جبهه طالبان را رهبری مینمودند و اخطار طالبان به اهالی دند غوری را مبنی بر باج دادن یا پیوستن با طالبان شنیدند.
وضعیت دشوار کنونی
در حالیکه عده یی از اراکین بلند پایه دولت تمایلات سیاسی شان را به طالبان پنهان نمیکنند و حتا از تصفیه مناطق فاریاب با انتقاد یادآوری میکنند در دستگاه دولت افغانستان بحران اعتماد دامن گسترده.
عده یی در دستگاه دولت به شکل مسامحه و مفاهمه و معامله از طریق تطمیع و وعده و وعید ستونی از معامله گران را ساختند که در هر حالت و تحت هر نوع شرایط و عنوان با هر کس فقط به شرط رسیدن به چوکی و مقام حاضر به سازش و تسلیم طلبی میباشند. گروه دوم ستون پنجم طرفداران طالبان و پاکستان میباشد که حتا فاتحه کسی را که به نام مذاکره با طالبان کشته شده با فاتحه ملا عمر در یک پله ترازو میگذارند. این گروه خود را در دولت قوی تر از دیگران فکر میکند. عده سوم کسانی اند که با طالبان به مبارزه جدی می پردازند اما اکثراً از عقب شمشیر میخورند. در چنین فضای بحران اعتماد حتا کار نمودن در بلند ترین مقامات دولت نیز خالی از ریسک و خطر نیست و شاید اولین ضربه به کسانی وارد شود که در خط قاطع دفاع از مردم شان قرار گرفته مقاومت مینمایند.
فرصت های شگفت انگیز
کشتن طالبان اسیر با گذاشتن بم زیر پای هر یک توسط داعش و جنگ این دو گروه با توجه به موقعیت ضعیف اختلافات طالبان در رهبری شان فرصت خیلی شگفت انگیزی را به دولت افغانستان مساعد ساخته تا از این اختلاف به نفع تحکیم موقعیت خویش با رعایت فورمول دشمن دشمن دوست استفاده کند.
اما اگر ستون پنجم کماکان ارکان قدرت را مصروف حرکت گردابی درونی سازد خطر آن وجود دارد که با ایجاد پایگاه داعش در نورستان و تهدید مناطق پنجشیر، تگاب و نجراب با معاملات جاری که در بدخشان جریان دارد داعش از دو طرف ساحه نفوذ خود را به شمال افغانستان گسترش بخشید و جنوب از طریق ستون پنجم دستگاه دولت و شمال از طریق فشار نظامی به چالش کشیده شود.
چنان به نظر میرسد که داعش مطابق نقشه خراسان بزرگ حرکت میکند و حتا بلند نمودن بیرق این گروه در کشمیر هند نیز در حال حاضر جدا از برنامه های داعش و کار آی اس آی میباشد.
نتیجه گیری
دولت افغانستان را وضعیت کنونی به چالش های بزرگی دچار ساخته که باید برای بیرون رفتن از آن دروازه اختیار به روی گروههایی که متمایل به طالبان اند باز گذاشته شود تا از ارکان تصمیمگیری قدرت خارج شده به صفوف طالبان عملاً بپیوندند در غیر آن این انفجار ها و انتحار ها روزی در زیر میز بلند ترین مقام دولتی مخالف با طالبان نیز امکانات ترکش را خواهد داشت.
چون هرکس میپرسد این موتر های مملو از مواد انفجاری چگونه از دروازه های شهر به هدف نقاط ستراتیژیک پایتخت میرسند و عملیات شان را انجام میدهند؟

نظرات