پس لرزه های آژیر سقوط کندز


اکتبر 13, 2015
شماره 248 چهارشنبه 22 میزان 1394 / 14 اکتوبر 2015
logo
12049397_898744003544234_5176593368538439377_n
A876C727-2641-4E3A-8A64-5ADC6541FEB3_mw1024_s_n
Donald_Trump-_Invading_Afghanistan_was_a_terrible_mistake_-_It's_a_mess!
نوشته : محمد داود سیاووش
به صدا آمدن آژیر سقوط کندز مردم افغانستان را از جا تکان داد و همان نوشته رابرت گیتس را به یاد همگان آورد که در کتابش نوشته بود:«کرزی به من گفت بزرگترین تهدید در برابر حکومت من جبهه شمال است نه طالبان.» و به نوشته گیتس کرزی افزود که:«حد اقل دست مرا در تقویه طالبان باز نگهدارید تا بتوانم از آن طریق تفنگسالاران را از بین ببرم».
تسلیمی مرموز چند هزار نفر به چند صد نفر طالب در کندز و غنیمت گرفتن تانک غول پیکر با کلاشینکوف و عدم مقاومت نیروهای مسلح در دفاع از شهر با پروتوکول دندغوری و مسدود شدن راه پلخمری-کندز، و متوقف ماندن عملیات تصفیه کندز طی چند روز و انتقاد از مشکلات موجود در رهبری و کندی عملیات، در کشور وضعیتی را مستولی ساخته که اکنون هرکس به فکر دفاع از خود میباشد.
از گذشته های دور کارشناسان چاردره، فاریاب و هلمند را به صفت نقاط آسیب پذیر کشور در رسانه ها مطرح مینمودند و جنرال دوستم چند بار در جریان تصفیه فاریاب اظهار آمادگی به تصفیه کندز نمود که احتمالاً برایش این اجازه داده نشد.
سقوط کندز و دفاع واضح برخی از اراکین دولت از طالبان مسلط شده در آن ولایت فضای بدگمانی و حدس و گمان دست داشتن ستون پنجم در این فاجعه را تقویت نمود.
در گذشته باری با سقوط خوست در زمان حکومت نجیب چنین سناریویی به وقوع پیوسته بود که پس از سقوط خوست و راهپیمایی قاضی حسین احمد و فضل رحمن در جاده های آن ولایت در حالیکه حکومت مرکزی عزای ملی اعلان نموده بود، اعضای کمیته مرکزی و مقامات بلند پایه رهبری وزارت دفاع در حالی از خوست سالم به خانه هایشان برگشتند که سربازان را در آن ولایت طرف مقابل آتش زد و از همان روز زنگ خطر از هم پاشیدن رژیم به صدا آمد.
سربلند نمودن دفاع خودی
با توجه به ابهامی که در سقوط کندز به وجود آمده و هشدار هایی که مجاهدین مبنی بر وجود جواسیس و لابی ها و ستون پنجم طالبان و پاکستان در درون دستگاه دولت دادند و جدی گرفته نشد گردهمایی هایی در کوهدامن، چاریکار، فاریاب، سرپل و سایر ولایات صورت گرفت و سرانجام چهره های سیاسی و جهادی مطرح در صحنه وارد مذاکره با رییس جمهور غنی شدند تا در چوکات دولت برایشان اجازه مقابله با مخالفان مسلح داده شود، چون این چهره های سیاسی و جهادی میدانند که با تسلط طالبان و داعش ضربات اساسی و اصلی بر آنها وارد خواهد شد.
جنرال دوستم قبل از سقوط کندز هشدار داده بود
اینکه چرا به جنرال دوستم اجازه داده نشد کندز را قبل از سقوط تصفیه کند و تقاضای جنرال عطا محمد نور در زمینه شنیده نشد سوالاتیست که ممکن پاسخ آنرا هیچکس در سطوح پایین داده نتواند. اما سفر اخیر جنرال دوستم به روسیه و تقاضای چرخبال ها و سلاح های ثقیل از آنکشور که پذیرفته شد احتمالاً بیلانس قوا را به نفع نیروهای شمال تغییر خواهد داد. هرگاه روس ها طوریکه در سوریه عمل نموده اند با توجه به استقرار بیش از 50 هزار دهشت افگن در سرحدات افغانستان با تاجکستان با سلاح های ثقیل و جنگ افزار های مدرن مراکز این دهشت افگنان را از سواحل آنسوی دریای آمو مورد حمله هوایی قرار دهند و قوای پیاده جنبش، جمعیت و حزب وحدت از زمین به سوی دشمن تعرض نمایند مناطق شمال به زودترین فرصت تصفیه خواهد شد.
تلاشهای صلاح الدین ربانی در ولایات بدخشان، تخار و پروان بخاطر تنظیم نیروها، مقاومت مردم فاریاب در برابر حملات طالبان در گرزیوان، خواجه ناموسی و میمنه و اظهار آمادگی مردم سرپل بیانگر مورال عالی مقاومت مردم در صفحات شمال میباشد.
انحصار قدرت در دستگاه رهبری
با توجه به اظهارات رییس جمهور غنی در زمینه اینکه به هیچ فرد اجازه مداخله در امور مقرری های سکتور امنیتی داده نمیشود و ارتقای موقف احمد ضیا مسعود به سطح معاون رییس جمهور به نظر میرسد بازیها و معادلات جدیدی در پیش است که احتمالاً به از هم پاشیدگی و بروز اختلاف میان احزاب جنبش، جمعیت و وحدت گردیده هسته مرکزی مقاومت در شمال را از بین خواهد برد.
صلح با ارواح
در حالیکه عده یی از کدرهای رهبری دولت افغانستان مباهات مینمایند که در دور اول مذاکرات با طالبان در مری اشتراک نموده اند و دولت پاکستان نیز بار دیگر تقاضا مینماید که حکومت افغانستان هیئت خود را برای مذاکره با طالبان بفرستد، فرید ذکریا میگوید امریکا در تلاش صلح افغانستان با ارواح گفتگو میکرد و تا زمانیکه پاکستان مراکز تروریستان را در خاکش از بین نبرد و از حمایت و تمویل آنها دست نکشد امریکا نمیتواند صلح را در افغانستان بیاورد. فرید ذکریا میگوید شورشیان افغانستان از سوی یک قدرت اتمی حمایه میشوند و به نظر این تحلیلگر مشکلات افغانستان بدون درک این حقیقت که جنگ در افغانستان از سوی یک اردوی نیرومند کشور همسایه تمویل، رهبری و برنامه ریزی میشود حل شده نمیتواند.
کمک امریکا به پاکستان
در حالیکه از بدو تشکیل حکومت وحدت ملی تا کنون این حکومت جداً تحت فشار طالبان و حامی شان دولت پاکستان قرار دارد بر اساس تازه ترین گزارشها در رسانه ها ایالات متحده در سال جاری 265 میلیون دالر به پاکستان در زمینه مبارزه با تروریزم کمک کرده است، به نظر میرسد عملاً پاکستان با این پول مراکز تروریستان را از وزیرستان شمالی به شمال افغانستان انتقال داد.
موقف جدید ناتو و امریکا
ناتو و ایالات متحده پس از سقوط کندز در پالیسی و نوعیت مأموریت شان در افغانستان اظهار بازنگری نموده سرمنشی ناتو گفت که آن سازمان هم اکنون در حال بررسی وضعیت افغانستان به شمول امنیت و توانمندی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیز ضرورت حضور سربازان خارجی در افغانستان میباشد.
دوگلاس لوپلوت سفیر امریکا در سازمان ناتو گفت که جان کمبل فرمانده نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان چندین گزینه را در مورد آینده مأموریت امریکا در افغانستان به رییس جمهور اوباما پیشکش کرده است. در همین حال جان مککین سناتور جمهوریخواه و رییس کمیته خدمات دفاعی سنای ایالات متحده از پیامد ناگوار خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان هشدار داده و اظهار داشت که امریکا باید در افغانستان پایگاه دایمی داشته باشد.
کنگره امریکا خواستار تمدید حضور سربازان امریکایی در افغانستان شده شماری از سناتوران جمهوریخواه در کنگره امریکا ابراز نگرانی کردند که طالبان، شبکه حقانی و گروه داعش هنوز هم به فعالیت های هراس افگنانه شان در افغانستان ادامه میدهند و ادامه مبارزه با این گروهها نیازمند ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان میباشد.
امکان تکرار تقابل دوره جنگ سرد در افغانستان
هرگاه اظهار آمادگی کابلوف دیپلمات روسی را مبنی بر فروش چرخبال ها به افغانستان با استقرار قوای روسی در سرحدات تاجکستان با افغانستان و اظهار آمادگی یک مقام نظامی جرمنی در افغانستان را مبنی بر ماندن تا ده سال در افغانستان کنار هم بگذاریم و از داخل کشور انفعال و بی برنامه گی و انقطاب های در حال شکل گیری را به آن بیافزاییم بطور قطع به این نتیجه میرسیم که در صورت جرقه جنگ افغانستان به سوریه و عراق ثانی مبدل خواهد شد و جنگ سوم جهانی از تقابل روسیه، امریکا، ناتو، ایران و پاکستان در افغانستان آغاز خواهد شد.
چه باید کرد؟
حکومت وحدت ملی هرگاه بخواهد از این بحران مدهش که خودش آفریده برون آید باید چند اقدام عاجل و فوری را رویدست گیرد:
1- والی کندز، رییس امنیت کندز، قوماندان امنیه فاریاب، رییس امنیت فاریاب، قوماندان لوای فاریاب و تمام مقامات رهبری ولایات کندز و فاریاب که در روز حمله بر کندز و فاریاب بالای وظیفه شان حاضر نبودند از وظایف سبکدوش و به محاکمه علنی سپرده شوند.
2- خیزش های مردمی که در برابر ظهور داعش و اوج گیری حملات طالبان سربلند نموده جز تشکیلات ریاست امنیت ملی به شکل مفرزه های اوپراتیفی شوند.
3- صلاحیت های نظامی رهبری قوماندانی اعلای قوای مسلح به افراد مسلکی دستگاه ریاست جمهوری سپرده شود.
4- به همه منصوبان قوای مسلح که در دفاع از کندز و فاریاب سهم فعال گرفته اند یک رتبه فوق العاده ترفیع و تحایف و امتیازات مادی منظور شود.
5- موضعگیری واضح و روشن در برابر مخالفان مسلح اتخاذ شود و به این سوال جواب داده شود که اگر روزی مانند کندز دشمن در خانه های پایتخت مخفی شود آیا رهبران دولت افغانستان از دفاتر شان بخاطر جلوگیری از فاجعه فرار خواهند کرد؟

نظرات