موقعیت دشوار افغانستان در شرایط جنگ اروپا با اشباح


نوامبر 24, 2015
شماره ( 254) چهارشنبه (4) قوس ( 1394) / ( 25) نوامبر( 2015)
نوشته: محمد داود سیاووش
اجرای عملیات های دهشت افگنی در چندین نقطه پاریس و پیدا شدن دراماتیک سر و کله دهشت افگنان پس از چند ساعت از بروگسل، اروپا را تکان داد و فرانسه که منزوی ترین عضو ائتلاف ضد ترور بود در صف مقدم نبرد با داعش قرار گرفت.
تبدیل شدن بروگسل به شهر ارواح پس از غایب شدن طراح عملیات پاریس در آن شهر و تهدید به شهر های روم، لندن و واشنگتن، کنسل شدن برنامه فوتبال در جرمنی، تیر اندازی به روی شانزده تن در اورلیان امریکا، اعلام حالت اضطرار سه ماهه در فرانسه، اعزام ناو جنگی شارل دوگول به شرق میانه، حمله انتحاری چهار زن در کامرون به غیر نظامیان، کشته شدن 28 عضو یک گروه تندرو در سنکیانگ چین، انفجار طیاره روسی در مصر، ادعای وزیر داخله آلمان مبنی بر عضویت 750 آلمانی در صفوف داعش که بیست فیصد آنرا زنان تشکیل میدهند، اعتراف وزیر داخله اسپانیا به اینکه داعش به جذب زنان اسپانیایی می پردازد با فشاریکه هجوم پناهجویان بر اروپا آورده نشان میدهد که جهان پس از جنگ دوم جهانی در یک وضعیت فوق العاده اضطراری و شکنند قرار دارد، وضعیتی که در آن با شبحی در جنگ است که صف مشخص ندارد و حتا تهدید یک فرد میتواند در شهر بزرگی چون بروگسل اماکن عمومی، متروها و مدارس شهر را تعطیل کند.
پیچیدگی اوضاع:
آنچه قبل از همه اوضاع را پیچیده و بغرنج میسازد موضعگیری های متفاوت کشورهاییست که مورد هدف این خطر قرار دارند.
موقف های متفاوت در رابطه به سوریه که مرکز فرماندهی خطر در آنجا قرار دارد بیش از همه وضعیت را پیچیده نموده است. روسیه طرحی را به پشتیبانی از ادامه کار بشار اسد به شورای امنیت پیشنهاد نمود، فرانسه قطعنامه یی را مطرح نمودکه در خطوط کلی با روس ها نزدیک بود، ایتالیا از طرح روسیه حمایت نمود، اما اوباما گفت اسد در آیندۀ سوریه جایی ندارد و در همین حال رییس جمهور ایالات متحده اظهار داشت که ایران باید میان اسد و دولت مشروع برای سوریه انتخاب کند. این اظهارات در حالی صورت میگیرد که افرادی از داعش در غرب ایران دستگیر شدند.
روسیه در مقابل سند رفع محدودیت ها و ممنوعیت های همکاری های هسته ای با ایران را امضأ نمود و سرمنشی سازمان ملل از امریکا و روسیه خواست در از بین بردن تروریزم با هم همکاری نمایند. ترکیه از اینکه روسیه مناطق ترکمن نشین را در سوریه بمباران میکند با احضار سفیر روسیه در انقره اعتراض نمود و بارک اوباما گفت: حملات روسیه داعش را تقویه میکند، روسیه باید برای رویارویی با داعش تصمیم ستراتیژیک اتخاذ کند. اوباما گفت: روسیه باید روی داعش تمرکز کند نه روی اپوزیسیونی که برای بر اندازی بشار اسد تلاش میکند.
داعش سفید و داعش سیاه:
پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت بر ضد داعش رسانه های غربی گفتند غرب با داعش سیاه در جنگ است، اما به داعش سفید دست دوستی دراز میکند و پادشاه عربستان سعودی داعش سفید است، چنانکه به قول رسانه ها عربستان سعودی در غرب به خطیبان، مساجد، ملاهای افراطی و حتا کسانیکه ریش میگذارند پول می پردازد.
در همین حال به نوشته رسانه ها کمیته حقوق بشر سازمان ملل به محکومیت دخالت ایران و روسیه در سوریه در قطعنامه یی رأی داد که از طرف عربستان سعودی پیشنهاد شده بود. رسانه ها گفتند هرچند در این قطعنامه از روسیه نامبرده نشده اما روحیه و روال متن قطعنامه حاکی از نارضایتی از حملات روسیه در سوریه میباشد.
تشکیل جنگجویان فاطمی از میان افغانهای مهاجر در ایران توسط دولت ایران در جنگ سوریه و تشکیل زینبیون پاکستانی توسط دولت پاکستان در جنگ سوریه همراه با تقابل داعش سفید با فاطمیون افغانی گماشته شده ایران در سوریه و تقابل عربستان سعودی، قطر، ترکیه و امریکا با روسیه و ایران طرفدار بشار اسد و ارسال سلاح های هندوستان به کرد ها در شرق میانه زگنال وحشتناک اشتعال یک جنگ تمام عیار جهانی را به صدا آورده است.
جنگ جهانی:
وزیر داخله آلمان عملیات داعش را به مثابه آغاز جنگ جهانی تروریستی خواند و این اظهارات در حالی صورت میگیرد که بشار اسد داعش را ساخته دست امریکا خوانده عربستان سعودی قطر و ترکیه را حامیان تروریزم میخواند.
وضعیت افغانستان در قبال این انکشافات و تحولات:
از نظر کارشناسان یکی از دلایل اساسی زایش و پیدایش خطرات امروزی برای اروپا نرمش و سازش هایی میباشد که غرب در افغانستان با گروههای تندرو در پیش گرفت. با عده یی از این گروهها کنترکت هایی بست که به میلیونر ها تبدیل شدند، گروهی را به شکل معامله با خود نگهداشت و گروهی به شکل ستون پنجم در بدنه دولت نفوذ کردند.
جابجا شدن داعش در زابل، انتقال مراکز جنگ از وزیرستان به شمال افغانستان، ظهور داعش در شرق افغانستان، ظهور ستون پنجم در بدنه دولت افغانستان به طرفداری از طالبان و پاکستان، مخالفت با عملیات های شبانه و عملیات های هوایی، رهایی قوماندانان طالبان از زندان ها، در اولویت قرار نگرفتن مسایل امنیتی و بروز شگاف ها و اختلاف ها در مسایلی چون سقوط کندز، خموشی در قبال ایجاد دروازه های عبوری در سرحدات جنوب افغانستان، تحت فشار قرار گرفتن کابل توسط اسلام آباد برای کشاندن افغانستان به میز مذاکره مضحک مری، تقسیم طالبان به گروههای ملا رسول و ملا منصور، بلند شدن صداهای ستون پنجم از پارلمان و برخی رسانه های طرفدار طالبان و پاکستان، بلند شدن بیرق داعش و طالبان در پوهنتون ننگرهار، گرایش به سوی سوق مذهبی و قومی شدن جنگ با گروگان گیری های اخیر در شاهراه زابل-کندهار، اظهار اینکه گویا طالبان از نظر امریکا تروریست نیستند، سر و صدا ها در مورد توافق امریکا و پاکستان مبنی بر آغاز مذاکره دولت افغانستان با طالبان، سقوط ولسوالی یمگان، کشیدن خط ارتباط ولسوالی های جرم، بهارک، وردوج و زیباک تا پاکستان، کشیدن راه ولسوالی های کران و منجان به نورستان، هشدار رییس اجرائیه در مورد خطر حزب تحریر به مثابه بازوی ملکی احزاب تروریستی و عکس العمل صریح و علنی نماینده این گروه در برابر اظهارات دکتر عبدا لله از طریق رسانه های داخلی فضای تاریک و مبهمی را در انظار عامه ترسیم میکند و این سوال را مطرح میسازد که:
1- دولت افغانستان از میان خطوط امریکا، روسیه و عربستان سعودی به کدام طرف در حرکت است؟ با کیست؟ و در مخالفت با کیست؟
2- اگر واقعاً سمپتی و موضعگیری ها در حلقات رهبری دولت به طرفداری از ستون پنجم وجود ندارد چرا کسانیکه اتهامات را به افراد مشخص در این زمینه وارد میکنند مورد استفسار قرار نمیگیرند؟
3- اگر این سر و صدا ها حقیقت دارد پس چرا کسانیکه در نظام با چنین دیدگاه ها فعالیت مینمایند مورد سوال قرار نمیگیرند؟
معاون اول رییس جمهور از ستون پنجم صحبت میکند، مشاور ارشد رییس جمهور در امور حکومتداری خوب مذاکره با طالبان را یک کار عبث میداند، رییس کمیته اجرائیه از کسانی که از تربیون دولت بر ضد دولت تبلیغ مینمایند صحبت میکند معاون مجلس نمایندگان موقعیت حامیان داعش را در پایتخت قلمداد میکند و با این حال کشتی حکومتداری به سکانداری این رهبران به صوب نامعلوم در حرکت است.
4- چرا از کدر ها استفاده ابزاری میشود؟ و چرا این کدر ها تا سرحد معامله در رسیدن به کرسی ها و مقامات تنزیل مینمایند؟ کدری که با وعده و دریافت یک مقام متوسط به دام می افتد اخلاقاً حق ادعای رهبری و پیشروی را ندارد؟
5- حکومت وحدت ملی با توجه به تحولات و انکشافات دراماتیک جهانی و با تحلیل از منافع ملی سیاست داخلی و خارجی کشور را باید طوری عیار سازد که اعتراضات مدنی و صدای نارضایتی همگانی ده ها هزار انسان بی جواب نمانده از زاویه تفاهم، تعاون و تساوی اجتماعی در دسترخوان مردم تغییر بیاورد و بیلانس دخل و خرج خانواده کارمند دولت را در پرداخت معاشات ماهوار و حقوق و امتیازات شان مدنظر گرفته از امنیت جان و مال و حیثیت شهروندان دفاع نماید.
6- حکومت وحدت ملی باید با شعار همه چیز در خدمت دفاع از وطن تمام امکانات مادی و معنوی را در خطوط مقدم دفاع از کشور متمرکز نموده جنرالان ارکان حرب، افسران با تجربه، پیلوت ها، تانکیست ها و قوماندان کدری و جهادی را از داخل و خارج کشور در امر دفاع از وطن دعوت نموده بسیج سازد و با توجه به موضعگیری های پیچیده جهانی طرق و شیوه های مفید اکمالات لوژستیکی و دریافت تخنیک عالی محاربوی، تانک، توپ و طیاره را جستجو کند.
در شرایط کنونی افغانستان هیچ راهی ندارد جز آنکه مردم از چهار گوشه کشور دست بدست هم داده در صف مقدم دفاع از وجب وجب خاک با حداقل امکانات قرار گیرند، در این راه اگر پیروزی بدست آمد، افتخار آن به همگان است و اگر مرگ و نابودی در راه بود، مرگ یاران جشن است

نظرات