این چه شوریست که در دور قمر می بینم


دسامبر 1, 2015
شماره 255 چهارشنبه 11 قوس 1394/ 2 دسمبر 2015
محمد داود سیاووش
با سقوط طیاره روسی توسط ارتش ترکیه و جابجایی پدافند هوایی روسیه در خاک سوریه، گسیل ستون های ارتش ترکیه به مرز سوریه و هشدار رییس جمهور کوریای شمالی مبنی بر حمله با سلاح هسته ای بر ترکیه در صورت آغاز جنگ با روسیه و وضع تحریم ها علیه ترکیه، جابجایی ناو هواپیما بر مجهز با پدافند هوایی روسیه در لازقه به نظر میرسد وضعیت در شرق میانه آبستن یک انفجار بزرگ میباشد.
جراحت برداشتن قاسم سلیمانی در جنگ سوریه، انتشار عکس هایی از پسر اردوغان با گروه داعش در شبکه فیسبوک و اعزام گروههای فاطمیون افغانی توسط ایران و اعزام زینبیون توسط پاکستان به سوریه خطر درگیری های بزرگی را میان کشورهای ترکیه، روسیه، سوریه، عراق، اسرائیل، عربستان سعودی و قطر مساعد ساخته است.
با توجه به حساسیت جهانی شدن این جنگ بود که احتمالاً امریکا به نوشته وال ستریت ژورنال به ترکیه با زبان تند هشدار داد که استقرار قوای خود را در مرز با سوریه مسدود کند و شمار نیروهای نظامی خود را در منطقه داعش افزایش دهد.
تقابل لفظی پوتین با اردوغان پس از حمله بر هواپیمای روسیه و خنجر زدن خواندن آن از عقب و تقاضای معذرت خواهی از ترکیه با پاسخ سرد اردوغان که هشدار داد روسیه نباید با آتش بازی کند و وضع تعذیرات اقتصادی بر ترکیه از جانب روسیه وضعیت در حالت تقابل قرار گرفته بود، اما پس از هشدار امریکا تا حدودی در لحن و لهجۀ ترکیه نرمش آمد و سپردن جسد خلبان روسی به آنکشور و اظهار این مطلب توسط اردوغان که کاش چنان حمله یی بر هواپیمای روسی صورت نمیگرفت تا حدودی تب سیاسی منطقه را پایین آورد.
نزدیکی فرانسه و روسیه
فرانسه که از سال 2002 با سوریه روابط خود را قطع نموده بود پس از حمله بر پاریس در قبال سوریه سیاست خود را تغییر داد و با توجه به اینکه هولاند نتوانست تعهد بیشتر از اوباما بگیرد حملات خود را در همآهنگی با روسیه و ایران در موصل آغاز نمود. در همین حال روسیه به عربستان سعودی و قطر اخطار داد که به آن کشور ها حمله خواهد کرد و از آمادگی برای پرداخت قرضۀ 5 میلیارد دالری به ایران سخن گفت. در همین حال اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر پناهجویان با پرداخت 3 میلیارد دالر به توافق رسید.
موقف مرموز چین
با وجود آنکه در باکامو و سوریه شهروندان چینی توسط داعش کشته شدند اما رهبران چین از حد محکوم نمودن این عمل فراتر نرفت و از مبارزه با داعش اجتناب می ورزد. کارشناسان میگویند که دولتمردان چین دخالت در سوریه را به نفع آنکشور نمیدانند.
موقف مبهم افغانستان و پاکستان
در حالیکه فرستاده اوباما از ائتلاف ضد داعش تقاضا نمود فشار را بر داعش در هسته مرکزی آن افزایش بخشد رسانه ها از قول منابع امریکایی گفتند که عناصری در پاکستان و افغانستان منابع بزرگ تمویل هراس افگنان میباشند، رسانه ها گزارش دادند که در تحلیل اخیر وزارت خزانه داری امریکا آمده که عناصری نامعلوم در پاکستان و افغانستان بزرگترین منابع مالی برای فعالیت هراس افگنانه شناخته میشوند که این پول به سوریه میرسد.
بر اساس این گزارش شبکه حقانی از طیف وسیع از منابع به شمول بازرگانان، فعالیت های جنایی، قاچاق، اخاذی، ربایندگی و باج گیری در افغانستان و پاکستان پول بدست می آورد و این پول را در فعالیت های هراس افگنانه هزینه میکند. اینکه چرا جلو این کار گرفته نمیشود سوالیست که در حال حاضر هیچکس حاضر به ارائه پاسخ به آن نیست.
فشار پاکستان بر حکومت وحدت ملی و ماجرا جویی دولت افغانستان
پس از قطع مذاکرات با طالبان راحیل شریف به امریکا رفته همکاری مقامات قصر سفید را برای جلب توجه افغانستان در از سر گیری مذاکرات طالبان با حکومت افغانستان تقاضا نمود، اما حتا مقارن این تقاضا جسد 22 تن از دهشت افگنان از افغانستان به پشتونخوا پاکستان انتقال داده شد که در جنگ افغانستان کشته شده بودند.
در همین حال رهبران پشتون پاکستان که تذکره پاکستانی دارند و بر کرسی های دولت پاکستان وسلسله مراتب سیاسی آنکشور تکیه زده اند به کابل آمده با مقامات افغانی ملاقات نمودند که گفته میشود رییس جمهور غنی را به مذاکره با نواز شریف در پاریس تشویق کردند.
در کابل معین وزارت اقوام و قبایل اعلام نمود که دولت افغانستان به پشتونهای آنسوی مرز بورسهای تحصیلی میدهد و صداهایی بلند شد که این اقدام در راستای لوی افغانستان صورت میگیرد.
حال هر کس میپرسد اگر قرار باشد به مشکل افغانستان و پاکستان نقطه پایان گذاشته شود، آیا با چنین موضعگیری پاکستان در خط همکاری با دولت افغانستان قرار خواهد گرفت؟ و یا هرگاه قرار باشد به جوانان آنسوی مرز در پشتونخوا بورس داده شود چرا به جوانان پنجده که در زمان عبدالرحمن خان از افغانستان توسط روسها جدا شده این کار صورت نمیگیرد؟ از نظر کارشناسان چنین موضعگیری های متضاد نه تنها قضیه افغانستان را حل نمیکند بلکه بهانه بسیار خوبی برای دولت پاکستان میدهد تا دهشت افگنان هر چه بیشتر را به خاک افغانستان بفرستند.
پاکستان در مورد قضیه نوار مرز خیلی حساس میباشد و این اظهارات مقامات افغانی به معنی ریختن بنزین در آتش جنگ آنهم در شرایط آسیب پذیری افغانستان میباشد. در ساده ترین مثال آن میتوان از حرکت نمادین هند مبنی بر سپردن چار چرخبال به افغانستان نامبرد که پس از آن شایعاتی وجود دارد که پاکستان به طالبان سلاح ضد هوایی داده است.
دولت افغانستان باید در رابطه به پروژه داعش، طالبان، شبکه حقانی و خطوط کلی سیاست خارجی مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی همدیگر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دو کشور با پاکستان به نتیجه برسد، در غیر آنصورت با همین اظهارات غیر مسوولانه یی که هیچ عایدی برای افغانستان ندارد جنگ در افغانستان سالها دوام خواهد کرد.Ÿ

نظرات