آیا غنی کشور را قربانی قوماندان قول اردو و یک لوا خواهد نمود؟


اکتبر 26, 2016
d
نوشته : محمد داود سیاووش
در حالیکه از همترازان احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری در دهه 90 تنها جنرال دوستم در شرایط فعلی در صحنه باقیست تاریخ به نحوی در افغانستان تکرار میشود که گویی دهه 90 میلادی باشد. هنگامیکه داکتر نجیب هدایت داد جنرال مومن قوماندان لوای هفتاد حیرتان به کابل بیاید و جنرال دوستم را موظف نمود جنرال مومن را به کابل بیاورد ناظرین سیاسی میگویند جنرال دوستم از وی تقاضا نمود برای فرونشاندن اختلافات شمال قوماندان قول اردو، قوماندان فرقه و رییس امنیت را نیز به کابل بخواهد. از لحظه پافشاری داکتر نجیب به موجودیت این سه تن سقوط حکومت نجیب آغاز یافت. فورمول پیروزی آن زمان بر حکومت نجیب در اتحاد مسعود و مزاری با دوستم بود و حالا که وضعیت بازی در کلیه ابعاد با اشتباه تکرار آن دوره به پایان رسیده کارشناسان با توجه به حساسیت لحظه کنونی یگانه راه حل را در پایان دادن به این تنش میبینند. انتقال جغرافیای جنگ به شمال، انتقال طالبان توسط موتر های دولتی از شمال به کابل، سپردن دند غوری و دند شهاب الدین به طالبان، دوبار سقوط کندزو سقوط غورماچ با جابه جایی خارجی ها در بعضی مناطق بدخشان نشان میدهد که وضعیت شمال کشور در بدترین حالت جنگی قراردارد.عوامل این بحران را میتوان در نکات ذیل خلاصه نمود:
1 – سقوط اول کندز با آن مقوله مضحک اوضاع تحت مدیریت است . تسلیمی تانک های غول پیکر ونیروی چند هزار نفری مجهز به تخنیک عالی محاربوی به چند صد نفر پیاده وعدم مجازات عاملین پرونده سقوط کندز.
2 – سقوط بار دوم کندز با آن استدلال مضحک والی که اگر سربازان در صندوق آهنی هم باشند کشته میشوند .وعدم بررسی و عدم مجازات عاملین سقوط بار دوم کندز.
3 – ممانعت از رفتن جنرال دوستم به کندز به خاطر پاکسازی وتصفیه کندز.
4- عدم اطاعت قوماندان قول اردو و قوماندان لوا به اوامر جنرال دوستم در آزادسازی غورماچ.
5 – سوءقصد به جان جنرال دوستم در جریان عملیات غورماچ.
6 – اظهار تاسف غیر واقعی داکتر عبدالله از زخم برداشتن جنرال دوستم در مجلس وزرا .
7 – شکوه وشکایت داکترعبدالله از اینکه طی سه ماه اشرف غنی حتا یکبار با وی ملاقات نکرده.
8 – شکوه وشکایت احمد ضیا مسعود از اینکه در حکومت وحدت ملی قومگرایی وجود دارد.
9 – انکار رییس جمهور غنی از 9 ماه تاریخ وحکومت امیر حبیب الله کلکانی وبه خاک سپاری آن.
10 – توهین به قوم تاجک توسط قیوم کوچی کاکای اشرف غنی در مراسم تهداب گذاری منار تازه نمودن دشمنی شمالی وجنوبی.
11 – شکایت جنرال دوستم از اینکه نزد رییس جمهور پشتون بودن ومهمتر از آن لوگری بودن در اداره کشور اهمیت دارد.
12 – شکایت جنرال دوستم از اینکه حلقه اتمر- استانکزی- رحیمی رییس جمهور را محاصره نموده.
13 – اظهار بی خبری داکتر عبدالله از محتوای مذاکرات قطر.
14 – اظهار نا رضایتی جنرال دوستم از عدم مشوره با وی در باره مذاکرات قطر.
15 – به گفته فضل احمد معنوی سلب صلاحیت اجرایی ومقرری ها از رییس اجراییه توسط رییس جمهور.
16 – سلب صلاحیت جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور، به ادعای خودش
و…
اینهمه تشنج وتنش در حالی در حکومت وحدت ملی بیداد میکند که جنرال نیکلسون قوماندان حمایت قاطع از ناتوانی قوماندانان در میدان جنگ وتلفات سربازان ابراز نگرانی مینماید واز انتقال خلافت داعش پس از واپس گیری موصل از دست داعش توسط نیروهای عراقی ، به افغانستان سخن گفته میشود. جنرال دوستم در همین حال از ضعف جسمی وزیر دفاع، عدم دسترسی به لوی درستیز ، دستورگیری قوماندان قول اردو و قوماندان لوا در غورماچ از کدام محل نا معلوم شکوه دارد. ازهلمند رسانه ها گزارشاتی منتشر کردند که 3ملیون مرمی و9میلیون لیترروغنیات در حالی به مصرف رسیده که طالبان با بیرق های شان در اطراف دروازه های شهر ایستاده اند.
درچنین وضعیت بحرانی که جنرال دوستم از نفس وصدرنظام درمحضر رسانه ها اظهار نارضایتی وشکایت مینماید که ریاست امنیت ملی اطلاعات را با وی در میان نمیگذارد ، ارگ با نشر اعلامیه به عنوان واکنش به اظهارات جنرال دوستم با جملاتی که حتا شکایت ازماموریت سربازان تحت امر وی را در شرایط جنگ قابل بررسی میداند روی آتش اختلافات پترول میپاشد.
با توجه به چنین وضعیت بحرانی کشور رییس جمهور غنی باید حلقاتی را که رابطه ارگ را با حتا هسته رهبری کشور چنین به تشنج وتنش کشیده از کنار خود دورسازد وقوماندان قول اردو و قوماندان لوا را که از اوامر جنرال دوستم سرپیچی نموده اند از وظیفه سبکدوش نماید. در غیرآن با انتقال داعش در شمال و آمادگی زن ومرد مردم درمقابل آن هرگاه کشورهای روسیه، ایران،چین وترکیه با مردم شمال همکاری نمایند با قلع وقمع داعش نفوذ کابل بر شمال پایان خواهد یافت.
مردم از اخبار واطلاعات تایمز لندن که ششصدملیون دالر توسط کرزی به خاطر ایجاد اردوگاه های دهشت افگنان در فاریاب ، هلمند ،لوگر وننگرهار به مصرف رسیده خیلی به تشویش اند واز اینکه رییس جمهور غنی به کرزی زعیم ملی خطاب میکند راز هایی را از پشت آن میخوانند. با آنکه کرزی احزاب جمعیت و وحدت را با کار انفرادی پارچه پارچه نموده اما باید ملتفت باشد که همه قوماندان جمعیت وجنبش ووحدت آن سخنان کرزی را که به گیتس گفته بود ایتلاف شمال نظر به طالبان برای حکومت اش خطرناکتر است به یاد دارند و از جانبی اشرف غنی وکرزی با ید از یاد نبرند که پس از احمدشاه مسعود ومزاری چهره کاریزمایی که اقوام تاجک و هزاره یکپارچه به دنبال آن روان شود وجود ندارد بنابران در صورت خیزش خودانگیخته وتوفانی با توجه به نا رضایتی سراسری ،اوضاع کشور از کنترول خارج خواهد شد.
آنچه مایه نگرانی همگانست اینکه مبادا شخصی چون خلیلزادپیدا شود که در کشمکش داخلی از تبر امریکا برای سرکوب سایراقوام به نفع یک قوم استفاده کند. با توجه به جابه جایی نیروهای امریکا وناتو در ناروی، لهستان و… در سرحدات روسیه وبا توجه به قوت سرکوب داعش در سوریه توسط روسیه هرگاه اینبار درشمال افغانستان پای امریکا در جنگ با روسیه و چین و ترکیه وایران به نفع کدام قوم خاص کشیده شود جنگ سوم جهان از همین نقط کره زمین آغاز گردیده مانند قتل ارشیدوک فرانسس فردینانت هند با پاکستان ،ترکیه با عراق، اسراییل با اعراب، و…به جان هم افتاده دمار از جان یکدیگر خواهند کشید.

نظرات