افغانستان به کدام سو روان است؟


اکتبر 18, 2016
نوشته : داودسیاووش
اینکه نظامیان پاکستان به صراحت میگویند تا مسأله کشمیر حل نشود صلح در افغانستان تأمین نمیشود، یک ابراز نظر پا در هوا نیست و متکی بر فکت ها و عوامل مشخص میباشد.
به عوض واحد پول افغانی در جنوب و جنوب غرب کشور تبادله و خرید و فروش با کلدار پاکستانی و ریال ایران صورت میگیرد، دیوار در نوار خط دیورند در حال اعمار است، بازار فروش سلاح و مهمات و جلیقه های انتحاری در رزمل گرم است، نام مرمی های دوربرد پاکستان ابدالی، غزنوی و غوری گذاشته میشود، دروازه های تورخم و سپین بولدک از نظر اکمال مواد اولیه مورد ضرورت مردم به خط سیرم حیاتی کشور مبدل شده و ستون پنجمی که از آن داد و واویلای حتا برخی مقامات رهبری حکومت به آسمان بالاست مسوول اطلاعاتی طالبان را از کندز به کابل در موتر ارگان های امنیتی انتقال میدهد، انفجارات در جلسه افسران گارد خاص رجال برجسته ، دم دروازه وزارت دفاع و دم دروازه اداره امور در فاصله چند صد متری ارگ صورت میگیرد که حتا در دفتر کار رییس جمهور صدای انفجار شنیده میشود؛ در این حال سوالی که در اذهان شهروندان نیش میزند اینست که آن مدیر مدبر و سازمانده قوی کیست که از داخل نظام چنین مانور های موفقانه را در زیر گوش دفتر رییس جمهور و شورای امنیت به منصه اجرا میگذارد.
حالا بسیاری مردم افغانستان چنان درک کرده اند که این سازمانده قوی و مدبر توانا که کشور را در کلیه ابعاد بسوی فاجعه تا سرحد نابودی سوق میدهد به صفت مار آستین در داخل نظام قرار دارد، مدیری که با تکتیک هایش حتا اقدامات مثبت دولت را در صحنه عمل به فاجعه مبدل مینماید.
پروژه اقتصادی توتاپ را که اصلاً یک برنامه اقتصادی بود به فاجعه دهمزنگ مبدل ساختند، تقاضای انسانی و بسیار ابتدایی بخاک سپردن امیر حبیب الله کلکانی را با انکار از تاریخ 9 ماهه و سخنان زنند قیوم کوچی در تهداب گذاری منار دشمنی شمالی با جنوبی به احیای مجدد دشمنی های شمالی و جنوبی مبدل کردند، پاتریوتی و رشادت و قهرمانی هزاران افسر و سرباز قوای مسلح را که تابوت های شان در چارصد بستر قطار و در انتظار خانواده ها میباشد به عوض گل پاشی بر آنان با مخالفت به بمباران بر کسانی که این جوانان را به قتل رسانده اند توهین کردند و با تایید ساحات و مناطق تحت کنترل طالبان وپیشروی آنان در واقع به این شهدا توهین کردند.
در چنین شرایط ووضعیت برای مادری که تابوت فرزندش در چارصد بستر در میان دهها تابوت گذاشته شده فرقی نمیکند که این فرزند جوانش را پیروان ملا عمر و ملا دادالله و ملا رزاق کشته یا حامد کرزی که با حمله هوایی بر قاتلان فرزندش مخالفت مینماید و یا جنرال رازق که ملا عبیدالله و ملا رزاق و ملا عمر را مجاهدین خوانده در دفاع از حامد کرزی در مخالفت با همپیمانان فرزندش قرار میگیرد واز همینجاست که خط طالب وغیر طالب در داخل نطام درحکومت وحدت ملی به هم پیچیده و سر کلافه آن گم میباشد.
در این حال تراژیدیی در جریان است که در بطن نظام ، سربازی که در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی قرار دارد با دلسوزی و دلبستگی مقامات به دشمن اش در میدان نبرد یتیم مانده وتلفات جانی به اوج رسیده، این فاجعه به حدی تأثر آور است که حتا قوماندان حمایت قاطع نیروهای بین المللی در افغانستان از تلفات اخیر این سربازان و افسران ابراز نگرانی می کند. در جنگهای فعلی جهان کمتر جنگی دیده شده که از بطن و نفس نظام و در سطح رهبران و سازماندهندگان این چنین در حمایت از مخالف جبهه جنگ موضعگیری صورت گیرد؛ چنین واقعه نه در جنگ های عراق دیده شده و نه در جنگ های سوریه اتفاق افتاده، بنابران میتوان نتیجه گرفت که در چنین وضعیت آن چلنج جنرالان پاکستانی متکی بر همین فکتورها داده شده است.
قدرت مانور جانب مخالف تا سطح رهبری نظام :
جانب مقابل به حدی در ساختار هسته مرکزی رهبری نظام مسلط است که حتا به زبان رییس کمیته اجرائیه سخنان سخنگوی طالبان را در مجلس وزرا مبدهد و صف شکنانه از زخم برداشتن معاون اول رییس جمهور در غورماچ اظهار تاسف میشوددر حالیکه معاون اول در خط مقدم نبرد دوشادوش سربازان در مقابل دشمن میجنگد.
در حالیکه جنگ در دو جبهه هلمند و غورماچ به شدت جریان دارد و در جنگ هلمند پس از فیر سه میلیون مرمی و مصرف 9 میلیون لیتر روغنیات به گفته رسانه ها بنابر ضعف مدیریت جنگ حلقه محاصره تا شهر لشکرگاه رسیده و بخاطر جلوگیری از سقوط هلمند قومانده را امریکایی ها از فرماندهان محلی بدست گرفته و هیچکس از سطح شورای امنیت، رییس جمهوری، رییس اجرائیه خم به ابرو نمی آورد، بر خلاف در جبهه غورماچ که معاون اول رییس جمهور دریشی جنگی پوشیده و در خط مقدم نبرد با طالبان در کنار سربازان می جنگد مار آستین از زبان رییس اجرائیه به خاطر پایین آوردن مورال جنگی به مجلس وزرا گزارش میدهد که معاون اول در جنگ زخم برداشته است، از این ماجرا حتا عادی ترین و کم سواد ترین و غیر سیاسی ترین افراد هم میتوانند عمق فاجعه را درک کنند. رییس اجرائیه یی که اصولا باید روزی ده بار با معاون اول در جبهه به تماس باشد و هر لحظه از وضعیت جنگ از او بپرسد تا آن حد از اوضاع کشور بی خبر است و یا رابطه اش با معاون اول مکدر است که ستون پنجم میتواند با یک مانور ضعیف از وی به عنوان سخنگوی طالبان در بلندترین سطح ارگان رهبری کشور استفاده کند. ورادیو صدای امریکا آن را به گوش جهانیان برساند.
ترسیم دشمن خیالی
در حالیکه مردم به مرور زمان دشمنی های گذشته را فراموش نموده اند ستون پنجمی ها این بار دشمنی یک قرن قبل را با بنا نهادن یک منار دشمنی و با ابراز انواع کلمات توهین آمیز به یک قوم آنهم از زبان کاکای رییس جمهور زنده میسازند.
که در پیامد آن کسانیکه تخم نفاق می پاشند مسلماً بحران و دشمنی در کشور درو خواهند کرد.
طعنه جنرال دوستم به جبهه هلمند
جنرال دوستم در حالی که در خط مقدم نبرد و با وضعیت یک سرباز عادی در غورماچ با دشمن می رزمد و مورد بی مهری کاخ سپیدار و ارگ قرار میگیرد در یک طعنه تلخ به آدرس حریفانش که در دفتر های لوکس و عقب کمپیوتر های آخرین مودل نشسته اند و قومانده هلمند را قهرمانان شان بنابر ضعف مدیریت به امریکایی ها سپرده و در عقب آن ها در جبهه جنگ پناه گرفته می گوید:«در عقب امریکایی ها پنهان نشده آنان را سپر نسازید» که این جمله با توجه به وضعیت فعلی مطلقاً به فرماندهان جبهه جنگ در هلمند اشاره میکند و از جانبی به سوال اولی که چگونه جنرالان پاکستان موضوع صلح افغانستان را با حل مسأله کشمیر ارتباط میدهند پاسخ میدهد که : (جنگ افغانستان از سوی لوی درستیز پاکستان رهبری میشود )که با این اظهارات جنرال دوستم، مشت همه کسانی که در دولت به نفع طالبان صف شکنی می نمایند باز شد.طالبانی که ملا هیبت الله به قول رسانه ها به روسیه میرود ،ملا رسول با حزب اسلامی نزدیک میشود ،ملامنان با ستانکزی وحنیف اتمر در قطر ملاقات میکند درحالیکه شورای صلح در آن شامل نیست ویک ملای دیگر به نمایندگی طالبان به ایران میرود اما شبکه حقانی هنوز در اختیار پاکستان میباشد ومعلوم نیست از این میان کی چقدر در داخل افغانستان از نطز نظامی وزن دارد ودر حالیکه طالبان افسقال طلب شده اند سوالی پیدا میشود که پس این جبهات را از غورماج تا کندز وبغلان وبدخشان وفراه وهلمند و…کی اکمال رهبری وسوق واداره مینماید.
اولویت آی اس آی در لحظه جاری چیست
با نفوذی که پاکستان در بدنه دولت افغانستان نموده تلاش اعظمی آی اس آی آنست که جنرال دوستم را با تاجک ها و جمعیت که اکثریت صفوف آن تاجک تبار هاست در شمال با فورمول( تفرقه بیانداز حکومت کن) به جنگ اندازد، چنانکه حادثه آفرینی های تپه شهر آرا، توهین به عکس جنرال دوستم در شهر مزار شریف، جنگ نیروهای جنبش و جمعیت در فاریاب، آوازه زخم برداشتن جنرال دوستم در غورماچ، جدا شدن ترکتباران از کنار دکتر عبدالله بخشی از این سناریو می باشد که در اکثریت این موارد چون حادثه مزار، تپه شهر آرا و غیره دوستم با حوصله مندی برخورد نموده است.
آی اس آی با این حادثه آفرینی که عمال خود را در دو طرف دارد میخواهد یکی از دو مانع بزرگ در مقابل خود را در شمال افغانستان توسط دیگری از میان بردارد و در مرحله بعدی با دومی وارد مصاف شود.
تجربه نشان داده که اقوام تاجک و ازبک متحد ستراتیژیک همدیگر بوده که اگر جمعیت در انتخابات ریاست جمهوری معاونیت اول را به دوستم میداد اکنون هیچ نیرو قدرت از صحنه کشیدن آن را نمیداشت و با توجه به اینکه یما پادشاه دو پسر به نام های ایرج و تورج داشته که از ایرج آریانا و از تورج توران زمین باقی مانده، این دو قوم در طول تاریخ در کنار همزیسته و افتخارات مشترک دارند. ترک ها بزرگترین خدمات را به شعر و ادب وفرهنگ فارسی دری در طول تاریخ انجام داده که نمونه های آنرا میتوان در مدنیت تیموریان هرات، کارنامه های امیر علیشیر نوایی، شاهرخ میرزا و گوهرشاد بیگم به وضاحت مشاهده نمود.
کورگانی ها در هند خدمات شایانی به شعر وادب فارسی انجام داده ،ظهیرالدین محمد بابر در کابل قدیم به قول مؤرخین صد باغ احداث نمود و تا آن حد به این شهر علاقمند بود که در وصیت نامه اش نوشت پس از وفات وی را از آگره به کابل انتقال دهند و در این شهر دفن کنند. بزرگترین شهکار شعر فارسی دری یعنی شاهنامه فردوسی به تقاضا سلطان محمود غزنوی به رشته تحریر آمده و دربار سلطان غزنه مرکز شعرا و ادبای فارسی دری بوده. امیر تیمور کورگانی جوی ماهیگیر را در پروان احداث نموده، مولانا بزرگترین احترام اش را در بارگاه علاءالدین کیقباد و معین الدین پروانه که از سلاجقه آسیای صغیر بودند یافته که با توجه به این پیشینه دیرینه ، این دو قوم مانند برادر در کنار هم زیست نموده و هیچ دلیلی وجود ندارد که به تحریک اجانب به جان هم بیافتند.
روح رودکی سمرقندی، مولانای رومی، فردوسی طوسی و سنایی غزنوی از آنچه تفرقه افگنان میان برادران ترک و تاجک در افغانستان براه می اندازند متأثر میشود.
انقطاب های وحشتناک سیاسی
پس از حمله بر مزار سخی در کابل و ولسوالی بلخ در روز عاشورا به نظر میرسد وضعیت در کشور به گونه دیگری در جریان است. بقول رسانه ها سفر آیت الله محسنی به عراق همزمان با سفر دکتر عبدالله به عربستان سعودی و معصوم ستانکزی به قطر در لحظه حساس کنونی مفاهیم خاص را افاده می کند. گفته میشود داعیه یی در دفاع از قرائت های تشیع در مخالفت با سختگیری های سلفی ووهابی عربستان سعودی در افغانستان در حال شکل گیری میباشد که تقابل این دو قرائت را مردم برای کشور خیلی خطرناک می بینند.
همزمان با این انکشافات اظهار آمادگی اسماعیل خان برای داخل شدن به جنگ در صورت وخامت اوضاع و عکس العمل حکومت در برابر آن که گویا دفاع از کشور وظیفه دولت میباشد و اشاره اسماعیل خان به وارد صحنه شدن روسیه به شمال همزمان با اظهارات جنرال دوستم مبنی بر اینکه 7500 تن جنگجویان از سوریه، عراق، چچین، ازبک و غیره به شمال افغانستان انتقال داده میشود ، صحنه های خونینی را در شمال افغانستان در انظار عامه مجسم میسازد و با این حال در حالیکه خیزش های مردمی در صفحات شمال در مقابل طالبان آغاز گردیده دولت فعالیت مستقل آنان را رد نموده و این امر را مشروط به تنظیم شدن در صفوف ارگان های امنیتی میداند.
با توجه به هماهنگی روسیه و ایران در سوریه هرگاه شمال افغانستان به میدان جنگ این نیروها مبدل شود و روسیه وارد صحنه گردد با در نظرداشت جابجایی سلاح های ثقیل در شمال دریای آمو جنگ های خانمانسوزی در شمال افغانستان در خواهد گرفت اما آنچه وضعیت را بیش از پیش پیچیده میسازد نزدیکی طالبان و پاکستان با روسیه و دفاع چین از پاکستان در برابر اظهارات نرندرا مودی صدر اعظم هند میباشد که پاکستان را مادر دهشت افگنی خواند و نماینده چین آنرا به نحوی رد کرد وشایعات دیدار نماینده طالبان از ایران میباشد.
هرگاه جنگ ها شدت یابد پاکستان پشتیبانی خود را از مدافعان ستون پنجم اش در جنوب افغانستان علنی ساخته به بهانه دفاع از آنان بخش هایی از افغانستان را اشغال خواهد کرد که با وارد شدن روسیه و ایران به میدان جنگ افغانستان ، جنگ تمام عیار جهانی از این نقطه جهان آغاز خواهد شد اما آنچه در این میان ناگفته میماند اینست که موقعیت امریکا در کجای این معادله قرار دارد و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک میباشد و ترامپ و هیلاری کلینتون در دو مناظره شان تا کنون اصلاً در باره افغانستان اظهار نظری نکرده اند هنوز این سوال لاینحل میماند که آیا امریکا اجازه خواهد داد افغانستان پایمال نظامیان پاکستان و قربانی تقابل روسیه و ایران و پاکستان ، 

نظرات