حکومتداری بد در افغانستان


نوامبر 2, 2016
نوشته : داودسیاووش
دوسال حکومت وحدت ملی معرف بدترین نوع حکومتداری در جهان میباشد که موارد آنرا در ذیل بر میشماریم:
1- افغانستان سومین کشور بی قانون در جهان
بر اساس نظرسنجی پروژه عدالت اجتماعی افغانستان سومین کشور قانون شکن جهان شناخته شده و در میان 113 کشور در رده 111 قرار دارد که در رتبه سوم از پایین میباشد.
در بزرگترین سند قانونی یعنی قانون اساسی افغانستان در هفتاد مورد جعل کاری شده و قانون اساسی مصوب لویه جرگه با نشانی امضای مجددی با قانون اساسی توشیح شده با امضای کرزی تفاوت های جدی وجود دارد.
مشاهد حسین رییس کمیته دفاعی سنای پاکستان گفت : ما به نفع حامد کرزی در انتخابات سال 2009 افغانستان دست به تقلب زدیم. مشاهد حسین مدعی است که: ما سه میلیون رأی مهاجرین افغان را در پاکستان به نفع کرزی رقم زدیم.
رسانه ها گزارش دادند که در جلسه شورای وزیران تصویب شد که 50 هزار مهاجر پس از برگشت در سه ولسوالی ننگرهار اسکان داده شود، اما در مکتوب رسمی ریاست اجرائیه نام سه ولسوالی ننگرهار با نام ولسوالی باریک آب ولایت پروان تغییر داده شد و به مراجع ابلاغ شد.
2- افزایش هشت برابر فشار بر ژورنالیستان
در گزارش (نی ) آمده که طی ده ماه گذشته سال روان ارقام خشونت بر ژورنالیستان معادل هشت سال گذشته به ثبت رسیده است.
3- افغانستان بدترین کشور برای تجارت و سرمایه گذاری
بانک جهانی در گزارش سالانه که محیط تجارت و سرمایه گذاری را در 190 اقتصاد جهان مورد بررسی قرار داده به گزارش رسانه ها می نویسد که: افغانستان در رده 183 و بدترین کشور آسیایی برای تجارت و سرمایه گذاری میباشد.
4- افزایش کشت مواد مخدر
بر اساس آمار رسمی منتشره کشت مواد مخدر در افغانستان (40) درصد افزایش را نظر به سال قبل نشان میدهد.
5- افزایش نا امنی سراسری در کشور
با انتقال جغرافیای جنگ به شمال افغانستان و دو بار سقوط کندز، آتش جنگ همین اکنون از ولایات کندز، تخار، بدخشان، فاریاب، جوزجان، سرپل، بادغیس، کندهار، ارزگان، هلمند، زابل، غور و بغلان زبانه می کشد و راههای مواصلاتی از نظر امنیتی مصئون نیستند.
6- نه گفتن به خواسته های مردم
حکومت به خواسته های مدنی و مشروع جنبش روشنایی و تقاضای به خاکسپاری امیر حبیب الله کلکانی نه گفت.
7- قبضه نمودن قدرت در دست رییس جمهور
به ادعای جنرال دوستم معاون نخست رییس جمهور، دکتر عبدالله رییس اجرائیه و آصف رحیمی والی هرات صلاحیت های معاون نخست رییس جمهور، رییس کمیته اجرائیه و والیان محدود گردیده.
این دلتنگی های دولتمردان تا حدی پندید که توسط جنرال دوستم در کنفرانس مطبوعاتی، توسط دکتر عبدالله در گردهمایی طرفدارانش و توسط محمد آصف رحیمی به خبرنگاران گفته شد.
8- تغییر در سیاست منطقوی
با ترتیب دادن سفر دکتر عبدالله به عربستان سعودی در فرجام آن صدای اعتراض بر یمن و نزدیکی به ائتلاف عربستان سعودی از حنجره دولت افغانستان بلند شد که در ادامه آن شایعاتی از تشکیل لشکر ده هزار نفری که گفته میشود ایالات متحده و انگلستان از تمویل آن ابا ورزیده توسط قطر در اطراف دیوار های ارگ بر سر زبانها می پیچد.
این در حالیست که قوماندان قوای حمایت قاطع از ضعف مدیریت در میدان محاربه و تلفات سربازان شکایت دارد و جنرال دوستم از رهبری کمپیوتری صحنه های جنگ از پشت میز توسط مسوولان شکوه می نماید. ظاهر قدیر از نزدیک شدن داعش به نقطه ستراتیژیک توره بوره خبر میدهد، اما در همین حال رسانه ها در حالی از ظهور داعش در غور اخباری را به نشر میرسانند که فرد داعشی در ابتدا مجاهد، بعد عضو پولیس دولت، در مرحله سوم طالب و پس از آن به صفت داعش تناسخ و میتامورفوز نموده و چند نفر را در غور به شهادت رسانده است که این معما را هیچکس در حال حاضر درک کرده نمیتواند .
9- انقطاب های جدید
در حالیکه حکومت وحدت ملی عدم کارآیی خود را حتا در سطح هسته تصمیم گیری نظام به اثبات رسانده و رهبران کشور به جان هم افتاده اند این مسأله به حدی آماس نموده که تا سطح اتهام توطئه قتل همدیگر و حذف فزیکی رهبران مطرح میشود.
ملاقات باتور دوستم با صلاح الدین ربانی و ابراز پشتیبانی جنبش روشنایی و صفوف تاجک تباران از جنرال دوستم نشان میدهد که با وجود پشتیبانی ظاهری سرور دانش، دکتر عبدالله و عطا محمد نور از اشرف غنی در عمل به نحوی انقطاب های جدید با فورمول نزدیکی ازبک ها با تاجک ها و هزاره ها در حال شکل گیری میباشد که با تمرکز داعش در شمال کشور به طور دسته جمعی برای یک رویارویی سراسری در برابر آن آمادگی می گیرند.
هرگاه در این حالت از این اتحاد جدید روسیه، ایران، چین و ترکیه پشتیبانی نمایند صفحه و صحنه سیاست در افغانستان ورق خواهد خورد.
عوامل این تنش ها و چالش های جدید چیست؟
در یک دید مؤجز و کوتاه دلایل و عوامل این بحران را در اجراآت و فعالیتهای حکومت یک دنده و استبدادی به سبک عبدالرحمن خان میتوان در موارد ذیل خلاصه نمود:
1- دوبار سقوط کندز.
2- ممانعت از تصفیه کندز توسط جنرال دوستم.
3- عدم اطاعت رییس امنیت، قوماندان قول اردو و لوا از اوامر جنرال دوستم در عملیات غورماچ.
4- سوء قصد به جان جنرال دوستم در عملیات غورماچ و متهم شدن افرادی از درون دولت به آن.
5- اظهار غیر واقعی تأسف دکتر عبدالله از زخم برداشتن جنرال دوستم در عملیات غورماچ درجلسه رسمی شورای وزیران.
6- انکار رییس جمهور غنی از 9 ماه تاریخ افغانستان و مخالفت با خاکسپاری امیر حبیب الله کلکانی.
7- توهین به قوم تاجک در مراسم تهداب گذاری منار تازه نمودن دشمنی قومی شمالی و جنوبی توسط کاکای رییس جمهور.
8- شکایت جنرال دوستم از تمایل قومی رییس جمهور غنی به قوم پشتون و مهمتر از آن به لوگری ها.
9- شکایت جنرال دوستم از اینکه حلقه اتمر، ستانکزی و رحیمی رییس جمهور را محاصره نموده.
10- افشای اسناد تایمز لندن مبنی بر ایجاد اردوگاه های دهشت افگنان در هلمند، ننگرهار، لوگر و فاریاب با مصرف 600 میلیون دالر توسط حامد کرزی.
11- اعتراف به سه میلیون رأی جعلی در انتخابات 2009 افغانستان توسط پاکستان به گفته مشاهد حسین رییس کمیسیون دفاعی سنای پاکستان به نفع حامد کرزی.
12- اظهار نا رضایتی جنرال دوستم از مذاکرات مخفی ستانکزی با طالبان در قطر.
13- اظهار بی خبری داکترعبدالله از مذاکرات پنهانی ستانکزی با طالبان در قطر.
14- به گفته فضل احمد معنوی سلب صلاحیت دکتر عبدالله توسط رییس جمهور غنی.
15- سلب صلاحیت های جنرال دوستم معاون نخست رییس جمهور توسط رییس جمهور غنی به ادعای خود دوستم.
16- تعین نورستانی رییس کمیسیون انتخابات به صفت سفیر در اسپانیا.
17- به خاک و خون غلطیدن چند صد نفر در تظاهرات دهمزنگ جنبش روشنایی.
18- جنگ اندازی جنرال دوستم با قوم تاجک توسط بعضی حلقات در مراسم دفن امیر حبیب الله کلکانی و توهین به عکس جنرال دوستم در شهر مزار شریف و افشای آن.
19- نارضایتی احمد ضیا مسعود از قومگرایی رییس جمهور در تقرر کدر ها.
20- نارضایتی دکتر عبدالله با هشدار اینکه چهره دوم خود را به رییس جمهور غنی نشان خواهد داد.
21- عدم یادآوری جنگ افغانستان در مناظره کاندیدان ریاست جمهوری امریکا.
22- انتقال جغرافیای جنگ به شمال افغانستان.
23- اظهارات جنرال رازق قوماندان پولیس کندهار مبنی بر اینکه از روز ملا عمر تجلیل شود و پشتیبانی موصوف از ملا عبیدالله، ملا رزاق و حامد کرزی.
24- مخالفت حامد کرزی با بمباران بر مواضع طالبان.
25- تائید پیشروی طالبان در مناطق تحت تصرف شان توسط حامد کرزی .
26- سوال حامد کرزی مبنی بر اینکه آیا ملا عمر نیز باید دفن شود ؟ از سوال کننده در مخالفت با خاکسپاری امیر حبیب الله کلکانی.
27- نشر کتاب «فرستاده» نوشته زلمی خلیلزاد و افشای اسرار راه گم نمودن امریکا در افغانستان توسط خلیلزاد با تحریک امریکا به سرکوب اقوام افغانستان به شیوه عبدالرحمن خان و اداره کشور به سبک آن.
28- بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم، گرانی قیمت اجناس استهلاکی، بیکاری جوانان و صعود نرخ دالر از یک دالر 50 افغانی به 65 افغانی فی دالر.
29- فشارهای گوناگون بر رسانه ها و ژورنالیستان و محدودیت بر آزادی بیان با یک خط ساختن خط اخبار رسانه هاو نهاد های به ظاهر مدافع خبرنگاران در بطن دولت.
30- تمایل به طالبان در خط نزدیکی به عربستان سعودی و دوری از اقوام غیر پشتون در سطح رهبری کشور.
31- امضای معاهده با حکمتیار ومتعاقب آن همزمان با انتقادات دوستم پخش شایعه معرفی دوستم به لاهه پس از آن.
32- پافشاری بر اسکان جبری مهاجرین برگشته به کشوردر برخی از مناطق افغانستان
اینها گوشه از حوادث وشمهء از رویدادهایی میباشند که قصدأ وعمدأ توسط حلقات خاص در دولت دامن زده شده وکشور را به اینوسیله به بحران کشیده اند.
راست گفته اند که در فرجام پیروزی هر اتحاد تاکتیکی بر حریف ،متحدین به جان هم می افتند.

نظرات