حامد کرزی یا باری از مشکلات بر شانه اشرف غنی احمدزی


اکتبر 2, 2016
نوشته: داود سیاووش
با آنکه رییس جمهور غنی بخاطر راضی نگهداشتن حامد کرزی و سپاسگزاری از پشتیبانی وی در کمپاین انتخاباتی اش نام میدان هوایی بین المللی کابل را که یک نام تاریخی میباشد با شخص زنده حامد کرزی ظاهراً تعویض نمود و در محافل و مجالس رسمی به شکل آهسته و شخصی و با خنده وی را با صدای ضعیف و غیر رسمی زعیم ملی خطاب میکند، اما شایعات اختلافات پشت پرده رییس جمهور اشرف غنی احمدزی با رییس جمهور پیشین حامد کرزی هنوز در برخی موارد زبان به زبان در محافل شخصی تکرار میشود. مشکل اشرف غنی احمدزی زمانی بیش از هروقت دیگر فزونی گرفت که حامد کرزی در تشویق اشرف غنی در داخل شدن به ارگ با زخم زبان و طعنه دکتر عبدالله را بچه فیلم خواند واین موضوع به مطبوعات درز نموده باعث کش و قوس های عبدالله و غنی در تقسیم قدرت گردید، زخم زبان زدن های کرزی به آدرس دکتر عبدالله در رابطه به پایان دوره کار ریاست اجرائیه به ویژه هنگامی شکل نمک پاشی بر این زخم ناسور را به خود میگیرد که توسط طرفداران کرزی در رسانه ها تکرار میشود وعبدالله خود را قربانی یک فریب احساس میکند که از دو طرف اکنون تحت فشار قرار گرفته است.
مصاحبه حامد کرزی با تلویزیون بی بی سی که از آن مردم چنان فهمیدند که گویا کرزی با بمباردمان هوایی امریکا بر مواضع طالبان مخالف بوده و به طالبان این حق را میدهد که مناطقی را در افغانستان اشغال و تحت کنترل شان بیاورند برای دکتر عبدالله یک چانس تاریخی به وجود آورد که با استفاده از این نقطه ضعیف، در اوج احساسات مردم بر حریف اش حامد کرزی حمله نموده با اتکاء به رد جنگ بر ضد طالبان حکمروایی چندین ساله حامد کرزی را از نظر مشروعیت زیر سوال برد.
موقف گیری حامد کرزی در زمینه دفن امیر حبیب الله کلکانی با طرح کرزی مبنی بر اینکه ملا عمر را نیز باید به خاک بسپاریم مانند زهر بر اندام کشور اثر نموده بخشی از جامعه را به شاک برد که در عکس العمل به آن هیجانات داخل تالار تجلیل از سالروز شهادت برهان الدین ربانی بر ضد حامد کرزی را میتوان بخشی از آن دانست.
حامد کرزی در حال حاضر با این موقف گیری های عجیب و غریب برای اشرف غنی احمدزی از زاویه دوست به یک مشکل تبدیل شده است؛ عدم عذرخواهی سازمان جمعیت از هیجانات داخل محفل سالروز شهادت برهان الدین ربانی و عکس العمل جنرال رازق قرمانده پولیس کندهار در حمایت از کرزی با رجحان دادن ملاعمر، ملا رزاق و ملا دادالله به صفت مجاهدین بر سایر مجاهدینی که در محفل سالروز برهان الدین ربانی سخنرانی نمودند و گذاشتن این طعنه بر پیشانی مجاهدین تالار که گویا ملا رزاق و ملا دادالله آنان را تا کولاب وادار به عقب نشینی نموده و به ویژه طرح این مسأله ک روز ملا عمر نیز باید تجلیل شود و ملا عمرنظر به مجاهدین طرف ادعای جنرال رزاق مجاهد تر خوانده شد این بار مانند تیزاب رشته اتحاد های نیم بند حکومت وحدت ملی را در شرایطی که حکمتیار هنوز از مخفیگاه پیامش را به اشرف غنی می فرستد و هنوز در کنار اشرف غنی ایستاده نشده متاثر نمود برایش خیلی خطرناک خواهد بود واین حدس وگمان را که کرزی رهبری طالبان در داخل نظام را به عهده دارد ،در صورتیکه کرزی موقف خود را واضح نسازد به واقعیت مبدل میکند.
سوالی را که همگان میپرسند ونزد صلاح الدین ربانی و احمد ضیا مسعود به صفت وارثان برهان الدین ربانی واحمد شاه مسعود نیز شاید وجود داشته باشد اینست که وقتی حامد کرزی پرونده قتل این دو رهبر سازمان جمعیت و شورای نظار را در طول زمامداری خویش بررسی نکرد و قاتلان را به کیفر نرسانید، ضرورت اشتراک اش در محفل سالروز شهادت این رهبران چیست؟
در حالیکه حتا تصور طرح این سوال از طرف صلاح الدین ربانی و احمد ضیا مسعود به حامد کرزی نمیرفت از نظر کارشناسان و مردم این اشتراک آقای کرزی در محفل سالروز پروفیسور ربانی در حالیکه خودش به دادخواهی برهان الدین ربانی هیچ اقدامی نکرده واکنون با بمباردمان طیارات بر طالبان دشمن ربانی مخالف میباشد مانند نمک پاشیدن بر زخم آن محفل بود وبا توجه به اینکه کنترول صفوف مجاهدین شورای نظار وجمعیت از دست چوکی پرستان ورهبران این دو سازمان خارج شده احتمال چنین عکس العمل ها را باید خود کرزی پیشبینی مینمود.
در حالیکه از مصاحبه اخیر حامد کرزی با خبرنگار بی بی سی و موضعگیری طالب نمایی حامد کرزی جداً بخشی از جامعه به شاک رفته و در حالت استرس قرار دارد، اظهارات جنرال رازق در پشتیبانی از ملا عمر و ملا رازق و ملا دادالله وحامد کرزی موضوع را آقتابی ساخت که باید مترصد انکشافات بعدی بود.
رییس جمهور غنی که با مشکلات بزرگی در حکومتداری مواجه بوده و دو سال در انفعال و رکود و ناکامی بر سکان قدرت تکیه زده ، اینک از یک دستش کنفرانس وارسا کش میکند که با فساد چه کردی و دست دیگرش را کنفرانس قریب الوقوع بروکسل کش میکند که با انتخابات و سرنوشت کمیسیون ها و پایان حکومت وحدت ملی چه کردی، ضربه هایی که در داخل جامعه به طرفداری از حامد کرزی و حکمتیار متحمل میشود شاید خیلی دردناکتر از خواسته های بین المللی برایش باشد.
اظهارات پروفیسور سیاف، جنرال دوستم و محمد محقق و سوالاتی که آنان در جریان سخنرانی ها و پیام های شان مطرح نمودند با عکس العمل جنرال رازق درمقابل آن تب سیاسی جامعه را خیلی بالا برده است. گویی دستهایی در افغانستان برای آن کار میکنند که هر روز در برابرحکومت رییس جمهور غنی نقبی را و بمبی را کارگذاری کنند . سوالی را مردم مطرح میکنند اینست که : اگر جنرال رازق واقعا دل اش به رهبران کشور میسوزد چرا هنگامیکه رییس جمهور غنی در کندهار توهین شد چنین عکس العمل نشان نداد؟ عکس العمل های نا سنجیده رییس جمهور غنی در رابطه به جنبش روشنایی و دفن امیر حبیب الله کلکانی وضعیت را طوری شکل داده که گویی زمامداران با دست خود کشور را به سوی یک بحران بزرگ حرکت میدهند.
اگر اشرف غنی در این جریانات شامل نباشد باید حداقل از حامد کرزی در این بحبوحه یک سوال را بپرسد و آن اینکه: هرگاه کرزی در حل پرابلم ها با وی همکاری نمی نماید، چرا با بحران آفرینی ها این چنین کشور را به لبه پرتگاه میبرد؟ دو رییس جمهور گذشته هر یک حضرت صبغت الله مجددی و برهان الدین ربانی در حمایت از اشرف غنی احمدزی و حامد کرزی با آنان همکاری نموده حضرت مجددی حتا در کمپاین اشرف غنی در کنارش ایستاد و برهان الدین ربانی با قبول ریاست شورای صلح و گماشتن احمد ضیا مسعود به صفت معاون ریاست جمهوری با کرزی همکاری نمود، اما اینکه چرا کرزی هر روز به عوض دستگیری مشکلی به احمدزی می افزاید هنوز سر این کلاوه را کسی نمیداند.از نظر مردم عام افغانستان امریکایی ستیزی ها وطالب نمایی های حامدکرزی مصرف داخلی دارد وبرای جلوگیری از نفوذحکمتیار در مناطق پشتون نشین و آمادگی برای جانشینی اشرف غنی احمد زی میباشد. اشرف غنی که با موضعگیری های احساساتی اطراف خود را خالی کرده اکنون از دیواری که به آن تکیه داده بود روی شانه هایش خاک می بارد.

نظرات